Henk Binnendijk verbaast zich over weinig liefde voor Israël
Het is te vaak '‘je moet vooral niet alles goedkeuren van wat Israël doet’

Henk Binnendijk (75) maakte jarenlang met Pim van der Hoff bijbelstudieprogramma’s voor de EO en is nog altijd druk als spreker. Langs een smal tuinpad, door de herfstbladeren, kom je achterin de tuin bij zijn werkhuisje. In de rustige omgeving van de naar hout geurende blokhut vertelt hij over zijn liefde voor Israël.

Henk Binnendijk: "Wanneer je tot geloof komt, gebeuren er geleidelijk een aantal dingen. Een van die dingen is dat de Bijbel voor je open gaat. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat ik veel van dezelfde dingen meemaakte die Abraham meemaakte. Ik heb ook veel achter me gelaten en heb veel opgegeven. Ik heb dezelfde teleurstellingen als Abraham meegemaakt, maar heb ook dezelfde voorzieningen van God mogen ervaren." Hij vervolgt: "Als je tot geloof komt, krijg je iets met het Joodse volk. En dan kom je ook heel dichtbij alles te staan wat dat volk heeft meegemaakt, alle goeie dingen, maar ook alle moeilijke dingen, de ballingschap, ’40-’45. Zo heb ik mogen ontdekken dat Psalm 23 niet van ons is, maar van hen. Vroeger dacht ik: da’s een christelijke psalm: ‘De Here is mijn Herder, mij ontbreekt niets’. Maar dat is een Joodse psalm. Dat die wortels zo enorm Joods zijn, dat vind ik heel kostbaar. Daar bouw je op verder."

"Ik ben heel blij met de geschiedenis van Israël. Pas had ik het in mijn gebedsleven. Dan zeg je vaak ‘Heer, U bent schepper van het heelal’. En op een gegeven moment merk je dat zulke kreten een beetje hol kunnen worden, ze verliezen inhoud. Toen kwam bij mij de gedachte op dat Hij ook de God is van de geschiedenis. ‘Heer u bent de God van de geschiedenis. Van Abraham, van Isaak, van Mozes, van Israël’. En dan kun je de lijn van Israël trekken tot nu toe. Dat is een geweldige steun in je eigen geestelijke leven." Toch zijn er veel christenen die helemaal niet zoveel met Israël hebben. Die passen de Bijbel vooral toe op zichzelf. "Ik verbaas me daarover. Ik heb daar verdriet over, zeker als het om de kerken gaat. Ik begrijp het ook niet. Als wij bijvoorbeeld een Israëlzondag hebben, dan gaat het amper over Israël, soms helemaal niet. En het gebeurt ook wel eens dat ik ergens kom en dan bid voor Israël, dat er achteraf iemand naar me toe komt en zegt: ‘u zegt dat allemaal wel, maar ze hebben wel de Christus gekruisigd’."

"Ik verbaas me erover en ik begrijp het niet dat zoveel mensen die christen zijn of zich zo noemen zo weinig hebben met Israël en vooral ook altijd klaarstaan met kritiek op Israël. Ik zeg ook altijd: als jij je informatie vooral haalt uit de media, dan loop je sterk het gevaar dat je straks tegenover Israël komt te staan, want dan wordt je eenzijdig beïnvloed. Maar je moet je vooral laten beïnvloeden door de Bijbel. Dan zie je dat God degene is die maar één volk echt uitkoos: Israël. En dat houdt Hij vol en daar heeft Hij geweldige plannen mee." Henk: "Ik vind dat we als kerk veel te weinig achter Israël staan en altijd maar weer klaarstaan met van ‘je moet vooral niet alles goedkeuren van wat Israël doet.’ Wat hebben wij daar nou mee te maken? Het is toch niet aan ons om die beoordeling te maken? We moeten juist leren dat het Gods volk is, Gods oogappel en dat we achter ze moeten gaan staan. Daar zijn we erg arm in. Dat betreur ik."

Jodendom
"Ik ga zo nu en dan naar de synagoge aan de Gerard Doustraat in Amsterdam. Dat is een kleine synagoge, maar altijd als ik daar kom, dan wordt ik vriendelijk begroet. ‘Ah meneer Binnendijk, wat leuk dat u weer komt’. En daar zit ik dan tijdens de dienst waar ik niets van begrijp, maar alleen het daar zitten tussen een groep biddende Joden doet mij iets. Dat is moeilijk uit te leggen. Daar zijn mensen samen van een volk waar zovelen van zijn uitgeroeid en daar zit je dan tussen… Ik ben ook wel een keer uitgenodigd om bij een rabbijn thuis het begin van de Sjabbat te vieren. Dan voel ik mij hoog vereerd. Dat doet me veel. Een volk dat zo heeft geleden. Om daar tussen te mogen zijn, dat is bijna genoeg voor me."

Vroeger had Henk Binnendijk drang om joden over Jezus te vertellen. "Dat had ik vroeger. Dan kon ik op een verjaardagsfeestje wel even over koetjes en kalfjes praten, maar stuurde ik het gesprek altijd naar Jezus. Ik heb daar niet veel goeds van gezien. Het is als met een baby die niet wil drinken. Je kunt knijpen in de fles wat je wilt, maar je kunt het er gewoon niet in gieten. Het Joodse volk kent het christendom, zij weten wat hun is aangedaan door het christendom en ik weet hoe gevoelig de naam van de Here Jezus daarom ligt bij Joden. In de naam van Jezus is hun veel kwaad aangedaan. Dat betekent dat wij – ik tenminste – een grote terughoudendheid in acht moeten nemen als het gaat om de naam van Jezus. Ik heb vrienden die naar Israël gaan om daar over Jezus te vertellen. Dat respecteer ik. Maar... niet voor mij. Hou van ze. Doe iets voor ze. Laat ze weten dat je christen bent, maar wees heel voorzichtig met de naam van Jezus, want die ligt heel gevoelig."

Isolement
"Ik zei eens tegen rabbijn Brodman: ‘Het zou nog best wel eens kunnen zijn dat er moeilijke tijden komen voor Israël’. En toen antwoordde hij: ‘Hebben wij dan nog niet genoeg gehad?’ Meteen had ik spijt van mijn opmerking. Maar als je de krant leest en naar de tv kijkt, dan zie je dat het isolement van Israël toeneemt, dat het antisemitisme en de bedreiging toenemen. Als je naar de feiten kijkt, zeg je: we zijn er nog lang niet. Maar dat geldt ook voor ons christenen. Ik kan me er in zeker opzicht in verheugen dat ook wij moeilijke tijden tegemoet gaan. Maar dat het goed komt, dat is zeker. Dat de Messias komt in Jeruzalem, de stad van de Grote Koning. En dat met Hem ook het hemelse Jeruzalem uit de hemel neerdaalt. Een beeld van de bruid, de vrouw van het Lam. De gemeente, door God gemaakt in het Oude en Nieuwe Testament. Uit Israël en de heidenen. Dan zal er een sterk verband zijn tussen het hemelse en het aardse Jeruzalem. En van daaruit zal deze aarde Gods Koninkrijk worden. Dan zal heel Israël behouden worden. Dan zal Hij recht doen. Dan zal elke knie zich voor Hem buigen. Dat zal zo’n universele, grootse gebeurtenis zijn, dat ik me daar uitermate over kan verheugen. Ik vind het voornemen, het plan van God met deze wereld en Israël adembenemend."


8-1-2010 | bron: Ruben Ridderhof - Israël Aktueel








Delen |

Reacties:


Ben je gefrustreerd in het leven? je denkt dat alles verloren is? Geen hoop van elke waar?

Nou, ik heb een goed nieuws voor u allen vandaag, is een Privillage dat u voldoet
met
juiste persoon. Ik ben een beroemde vrouw die iedereen kende mij. Mijn naam is
Binta Ik ben een geldschieter ik toegepast om mensen financieel te helpen, omdat ik denk
genoeg
failliet en al deze instellingen ben ik gehoord. Ik wil bewijzen my self
iedereen daar. Dat is niet allemaal gelijk.

Stuur ons uw persoonlijke gegevens:

Volledige naam: … … ….
Contact Adres: … … …
Telefoon: … … ..
Landnummer: … … …
Bedrag dat nodig is: … … … ..
Doel van de lening: … … … … … ….
Wanneer de terugbetaling … … … … … … …
Hoop om uw reactie via dit adres,micheal.mercy@gmail.com

Mrs Mercy, lening bieden nu aanvragen | 18-2-2010 17:14:10
Ben je gefrustreerd in het leven? je denkt dat alles verloren is? Geen hoop van elke waar?

Nou, ik heb een goed nieuws voor u allen vandaag, is een Privillage dat u voldoet
met
juiste persoon. Ik ben een beroemde vrouw die iedereen kende mij. Mijn naam is
Binta Ik ben een geldschieter ik toegepast om mensen financieel te helpen, omdat ik denk
genoeg
failliet en al deze instellingen ben ik gehoord. Ik wil bewijzen my self
iedereen daar. Dat is niet allemaal gelijk.

Stuur ons uw persoonlijke gegevens:

Volledige naam: … … ….
Contact Adres: … … …
Telefoon: … … ..
Landnummer: … … …
Bedrag dat nodig is: … … … ..
Doel van de lening: … … … … … ….
Wanneer de terugbetaling … … … … … … …
Hoop om uw reactie via dit adres,micheal.mercy@gmail.com

Mrs Mercy, lening bieden nu aanvragen | 18-2-2010 17:09:59
nee, als christen kom je inderdaad niet bij Joodse mensen om de Here Jezus te verkondigen, laat ze maar jaloers worden door de handel en wandel!!! dan zien ze de Here Jezus door jou heen zonder dat je een woord hebt gezegd!
anoniem, anoniem | 5-2-2010 14:53:42
@ s.r., limburg

Mannen broeders (en zusters), laten wij beseffen dat in onze bijbel
ook veel aandacht wordt geschonken aan de begrippen
"Waarheid" en "Liefde tot de Waarheid".

"Geloven" is één ding,
maar weten Wat je wél gelooft, en wat je niet moet geloven,
dat is ook belangrijk, volgens Gods Woord !
.
Jos, N. | 16-1-2010 8:53:38
mannen broeders, laten wij a.u.b. niet ordeelen over gelijk of onglijk.

zondern: Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

s.r. limburg
s.r., limburg | 15-1-2010 21:54:22
@ Leo, België

Jouw reactie Leo, kan ik begrijpen. Want zeer veel zogenaamde "christenen" hebben enorm veel fouten gemaakt de laatste 1900 jaren !
Om maar niet te spreken van de discriminatie en vervolgingen
van Joodse mensen....... , ook door zogenaamde "christenen" Brrrrr !

Mijn overtuiging is dat lang niet ieder mens die zich "christen" noemt,
ook daadwerkelijk een volgeling van Jezus de Messias is / was !
En dus inderdaad geen "brief van Christus" !

Maar in één opzicht ben ik het -helaas- niet eens met jou.
Namelijk sinds de eerste Pinksterdag is er nu geen onderscheid meer
tussen een (in Christus wedergeboren) Jood en Griek en Romein enz. enz. enz.

Het Woord van God is allereerst tot de Joden gekomen, ja.
Maar het is van in den beginne Gods Plan geweest, om na de komst van Jezus en de doop in Gods Heilige Geest, het Woord door te geven
aan alle volkeren, zonder onderscheid in ras of afkomst naar het vlees!

Dat betekent dat geen ex-heiden zich superieur mag achten aan de Joden,
en omgekeerd ook dat geen Jood zich superieur mag achten aan een
ex-heiden.

Jezus brengt alle bekeerde mensen samen, als één kudde,
als één volk van God, als één "Bruid van God", als één Gemeente !
En de vroegere scheidsmuur is voorgoed afgebroken !

Dit is - zonder twijfel- de visie van het Nieuwe Testament,
en dus van Jezus en zijn apostelen !
.
Jos, N. | 12-1-2010 10:19:47
Niet velen onder ons hebben blijkbaar oog in oog gestaan met een gelovige Jood (niet-christen).
"Jezus" klinkt als een wanklank in hun oren, want de naam heeft geen andere inhoud voor ze dan 2000 jaar kerkelijk antisemitisme.
Yeshua HaMashiah betekent voor hen wél iets. We zouden zelf ook beter ophouden met het verbasterde Griekse woord "Jezus".
Yeshua betekent "Redder en Redding".
Zonder onze daadwerkelijke getuigenis door de handen uit de mouwen te steken en te tonen dat wij als wilde olij willen geënt worden op de nobele olijf (dat is dan Gods uitverkoren volk en NIET wij in de eerste plaats) Romeinen 11, dan pas kan een Jood begrijpen dat de Yeshua, zijn Redder is en geen ketter, wat ze nu nog steeds verkondigen met verbetenheid.
Wij zijn geroepen om "christusbrieven" (Paulus) te zijn. Zolang we dat niet zijn, hebben wij géén boodschap voor Joden.
Steun eerder de messiaanse Joden in Israel, die smeken om onze hulp. Zij worden zwaar vervolgd en hebben onze steun in alle vormen broodnodig! Indien er adressen gewenst zijn, geef het dan even door aan CIP, dan verneem ik het wel.
Leo, België | 11-1-2010 22:01:57
@ Mart, Ede

Bravo Mart ! Dit is de spijker op zijn kop slaan.
Dit is de visie van het Nieuwe Testament.
Niet het aardse Jeuzalem. maar het hemelse (=geestelijke) Jeruzalem
is het waar iedere volgeling van Jezus
staat ingeschreven als hemelburger !

Helaas is "Het Zoeklicht" grotendeels een dwaallicht
met zijn aardse "visie"......

Wat zou het fijn zijn, als die christenen die nu nog steeds
onderscheid maken tussen "Jood en Griek" eens gingen
begrijpen dat de tijd van dit onderscheid voorgoed voorbij is.

"Want niet híj is een (ware) Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 
maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, 
en de (ware) besnijdenis is die van het hart " Rom.2;28

"Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn (het ware) Israël,
en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn" Rom.9:6,7

Dus niet Judas was een ware Jood, maar de "heidense" Ruth wel ! Enz.

Het Israël Gods bestaat uit Joden en Grieken en Palestijnen enz.
die in Jezus Christus zijn, d.w.z. die in Zijn Gemeente zijn ingevoegd.

Dit is niet de leer van de vervanging, maar de leer van de uitbreiding !
In het Israël Gods kennen wij niemand meer naar het vlees (ras).
Het Israël Gods is de Gemeente van Jezus Christus.

Wordt dus vernieuwd in uw denken. En denk aan de Tempel
waarvan Jezus Christus de hoeksteen is en waarin zijn volgelingen
worden ingevoegd als levende stenen (Petrus),
zonder onderscheid in ras of geslacht. (Paulus)
.




Jos, N. | 11-1-2010 20:48:29
In de eerste preek van Petrus zegt hij tegen de joden: Laat u redden uit dit verdorven geslacht.
3000 joden geloofden dat Jezus de Verlosser was en werden gedoopt. Verder lezen we dat de Heer dagelijks toevoegde aan degenen die BEHOUDEN werden. Dus ook de joden als schaduwbeeld van de gemeente hadden Jezus als Verlosser nodig.
Jezus en Johannes noemden de ongelovige Joden duivels kinderen, wat wij trouwens in onze onbekeerde staat allemaal waren. Moeten we dan niet aan joden en alle ongelovigen vertellen dat Jezus alleen de WEG is.
Niet het aardse Jeruzalem is de werkelijkheid maar het Hemelse, Zo is het ook met de tempel, het beloofde land , het natuurlijke volk, de aardse hogepriester, de offeranden, het zijn schaduwbeelden van de hemelse/geestelijke werkelijkheid.
Ik hoop en bid dat de Heer nog dagelijks kan toevoegen uit jood en arabier en alle volken en natién.
Als ik iets niet goed zie zou ik dat gaarne van broeder Binnendijk horen.
Mart
Mart, Ede (email) | 11-1-2010 19:55:43
.
Het ware Israël ofwel het Israël Gods

Wat zou het fijn zijn, als die christenen die nu nog steeds
onderscheid maken tussen "Jood en Griek" eens gingen
begrijpen dat de tijd van dit onderscheid voorgoed voorbij is.
Dat is wat de bijbel ons leert !

"Want niet híj is een (ware) Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, 
maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, 
en de (ware) besnijdenis is die van het hart " Rom.2;28

"Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn (het ware) Israël,
en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn" Rom.9:6,7

Dus niet Judas was een ware Jood, maar de "heidense" Ruth wel ! Enz.

Het Israël Gods bestaat uit Joden én Grieken én Palestijnen enz.
die in Jezus Christus zijn, d.w.z. die in Zijn Gemeente zijn ingevoegd.

Dit is niet de leer van de vervanging, maar de leer van de uitbreiding !

In het Israël Gods kennen wij niemand meer naar het vlees (ras).
Het Israël Gods is de Gemeente van Jezus Christus bestaande
uit Joden en Grieken enz. die de Messias volgen.

Wordt dus vernieuwd in uw denken. En denk aan de ware Tempel
waarvan Jezus Christus de hoeksteen is en waarin zijn volgelingen
worden ingevoegd als levende stenen (Petrus),
zonder onderscheid in ras . (Paulus)

God woont dan ook nooit meer in enige tempel van steen, zei Stefanus.
Daarna werd Stefanus door de "gelovige" Joden gestenigd...... !
.

Jos, N. | 10-1-2010 8:24:47
Waarom een Jood niet over Jezus vertellen?
A)Gezien de kerkgeschiedenis (inquinsitie,pogroms,holocaust én veroordelingen door de wereldraad van kerken recent)zou dat hetzelfde zijn als iemand je ouders vermoord en jou dan vraagt zijn geloof aan te hangen..
B)Jezus is (was) een Jood.Yeshua is Zijn naam,een Joodse naam dus.De "verwesterde" Jezus die wij ervan gemaakt hebben lijkt in niets op degene van wie zij alle profetien kennen..
C)Het was o.a. de "kerk"opdracht Gods oogappel jaloers te maken.Zeg nou zelf,zou dat lukken met meer dan 1000 dominaties?Alleen de miljoenen respectloze internet discussies tussen "christenen"...Moet een beschaafde Jood ons volgen?
D)God gaat zelf Zijn volk tot Yeshua brengen(lees je bijbel!),als je daar niet specifiek toe geroepen bent:er is nog genoeg te doen in eigen land..
Henk Vermeule, schiedam | 9-1-2010 22:47:07
@ Ad, ik kan het helemaal eens zijn met jou reactie op wat Henk schrijft. Ook ik acht onze broeder Henk hoog, maar wat ik bij vele Israël "fans'" ervaar, merk ik ook bij Henk, de mensen slaan door en zijn niet in balans wat Israël betreft.
Zou het misschien komen omdat men teleurgesteld is in de Gemeente?Toch zal eerst de volheid van de heidenen binnen moeten gaan,een Gemeente zonder vlek of rimpel,dat ligt er op mijn hart.... dan zal onze Heer ook weer verder gaan met zijn oude volk Israël. Wat ps. 23 betreft, dat is zeer zeker ook mijn psalm, zoals heel de schrift ook voor ons allen tot lering is. De beloften voor het volk Israël zijn niet vervallen, maar alles komt op Gods tijd.Heel de schrift zal in vervulling gaan,geen tittel of jota zal ter aarde vallen, voordat alles gebeurd zal zijn.Paulus heeft in zijn tijd wel degelijk met de Joden over de Messias gesproken, zij wilden als volk niet horen,sommige uitgezonderd.Er ligt een deksel op hun gedachten, maar zij zullen zien wie ze doorstoken hebben,en Jezus her/erkennen als hun Messias.

Wat een Liefde, er is niemand zoals onze Heer Jezus!.

Veel zegen

Roos.
Roos Hazelzet, Zoetermeer (email) | 9-1-2010 21:45:58
Ik begrijp Henk best, maar waarom moet het nu zo doorslaan? Israël is het volk van God, daar kun je gewoon niet omheen als je de Bijbel leest en tot je door laat dringen. De Heilige Geest zal dat zeker in en aan je hart bevestigen.
Maar Psalm 23 is toch ook mijn Psalm, de Heer spreekt door Psalm 23 ook tot mijn hart en vertroost mij daarmee, net zoals Hij daar een Jood mee kan en zal vertroosten.
En waarom een Jood niet vertellen over Jezus. Zoiets moois moet je hem toch niet onthouden omdat er in het verleden en misschien ook nog wel in het heden zo verkeerd mee is omgegaan. Moeten we ons laten leiden door de gevoeligheid van een ander, of moeten we hier zelf heel gevoelig mee omgaan, vanuit een intense relatie met onze Heer.
Henk stelt: "dat de Messias in Jeruzalem komt, de stad van de Grote Koning. En dat met Hem ook het hemelse Jeruzalem uit de hemel neerdaalt. Een beeld van de bruid, de vrouw van het Lam. De gemeente, door God gemaakt in het Oude en Nieuwe Testament. Uit Israël en de heidenen." De vrouw van het Lam, Jezus Christus en die naam moeten we dan maar niet noemen omdat we bang zijn voor de gevoeligheid van anderen. Ik hoop dat er mensen zullen opstaan en ik geloof dat ze er al zijn, die de moed hebben om ook aan Joden het volle heil te verkondigen!

Tenslotte wil ik nog graag zeggen dat ik veel respect heb voor mijn broer Henk Binnendijk en ik bid hem van harte Gods rijke zegen toe!

Ad, Breda | 8-1-2010 23:12:53
Ben ik helemaal met je eens tapijt..

Btje, Capelle aan den IJssel | 8-1-2010 21:32:46
Als de Koning der Joden in je hart komt wonen, krijg je ook liefde voor het volk dat God uitverkoren heeft.
Deut.76 Want gij zijt een heilig volk den HEERE, uw God; u heeft de HEERE, uw God, verkoren, dat gij Hem tot een volk des eigendoms zoudt zijn uit alle volken, die op den aardbodem zijn.
tapijt, doorn | 8-1-2010 15:00:26
Amen, amen!!!
Halleluja!
Christi, Joure | 8-1-2010 13:08:36
"Wanneer je tot geloof komt, gebeuren er geleidelijk een aantal dingen. Een van die dingen is dat de Bijbel voor je open gaat."
Ja, zeer herkenbaar | 8-1-2010 11:14:22
Plaats een reactie:

U kunt niet (meer) reageren op dit artikel.

Mededelingen

Recente lezersbijdragenmeer »

Meest gelezen gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Meest gelezen afgelopen week

Meest gelezen afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Poll