Willem Ouweneel: "Niemand leest de Bijbel letterlijk"

"Veel mensen komen nooit toe aan het kennis nemen aan het standpunt van een ander," zei Willem Ouweneel afgelopen weekend in het progamma Andries Radio. Hij sprak met presentator Andries Knevel over zijn nieuwe boek Vijf olifanten in een porseleinkast'. Hierin behandelt hij vijf onderwerpen waar christen het niet over eens zijn; de schepping, homo(seksualiteit), de vrouw, de Geest en de doop. Ouweneel:  "In het verleden kwam er daardoor afstand tussen kerken. In deze tijd hebben we aan de ene kant een groeiende eenheid. Toch komen we toch dingen tegen waarbij we elkaar tegen de borst stuiten. Ik dacht: laat ik nu eens die argumenten naast elkaar zetten in een boek."

Alhoewel Ouweneel aangeeft dat de 'vijf olifanten' belangrijke kwesties zijn, vindt hij dat "wij door dit soort dingen niet gescheiden mogen blijven. Ze zijn niet belangrijk genoeg om christenen uit elkaar te houden."

Over bijvoorbeeld de positie van de vrouw in de kerk zijn veel verschillende meningen. Zo schrijft Paulus dat de vrouw moet zwijgen in de samenkomst. "Dit staat in een bepaalde context," stelt Ouweneel en moet dus nauwer worden bekeken. "We moeten niet vragen: wat zegt hij. Maar wat bedoelt Paulus." Hij voeg toe: "Vroeger mocht een vrouw nog niet eens zingen in de samenkomst. Nu is dat voor geen enkel reformatorische christen een probleem. Ze vinden het slap als je dat argument noemt. Men vergeet dan dat vrouwen eeuwen lang niet mochten zingen in de kerk. Toen Bach een nichtje liet zingen in de lege kerk, terwijl hij achter het orgel zat, kreeg hij onmiddellijk een brief van de kerkenraad met daarin de boodschap dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente. Dat was vroeger een heel normaal standpunt, ook in de vroege reformatorische kerk. Vandaag vindt iedereen dat belachelijk." Dit laat volgens Willem Ouweneel een verschuiving zien. "We zitten allemaal in een verschuivingsproces."

Letterlijk
In het idee van het 'letterlijk lezen van de Bijbel' zit vaak een stukje zelfbedrog in, stelt Ouweneel in het EO-programma. "Niemand leest de Bijbel letterlijk. Kijk naar Genesis 1 bijvoorbeeld. Daar wordt het firmament beschreven – een vaste stevige koepel boven de aarde – daar gelooft niemand meer in. Zo'n beetje alle uitleggers zijn het  daar over eens. Daar staat dat de hemellichamen zich letterlijk 'aan' die koepel bevinden en dat er wateren boven die koepel zijn. Als men dit letterlijk leest, dan loop je vast. Ik lees de Bijbel letterlijk als het voor de hand liggend is. Vaak doen we dat niet. De context gebiedt ons soms om woorden figuurlijk overdrachtelijk te nemen." In zijn boek beschrijft Ouweneel als voorbeeld Bijbelteksten waar onder meer staat dat de aarde vier hoeken heeft. Een letterlijke opvatting geldt hierbij niet, stelt de schrijver.

"De Bijbel is op een bepaalde manier doorzichtig. Een kind kan de Bijbel begrijpen. Als iemand net tot bekering is gekomen dan zou ik desgevraagd zeggen dat die persoon moet beginnen met het lezen van het Johannes Evangelie. Maar het Johannes Evangelie is een van de meest ingewikkelde boeken het Nieuwe Testament. Hoe kan dat? De Bijbel leest aan de ene kant makkelijk weg. Tegelijkertijd is het zo diep dat ik er altijd weer terug naar grijp. Dat is iets geweldigs moois. De kern van de boodschap is in wezen zo simpel want het moet elk mens kunnen aanspreken. Aan de andere kant zit het Evangelie veel ingewikkelder in elkaar." Andries Knevel vat samen: "Jezus Redt" Willem Ouweneel: "En dan zeg ik: 'Wat is redden?' Waarvan gered? Waartoe gered?' Er zit zoveel aan vast. Maar als een zondaar zegt: 'Wat moet ik doen om behouden te worden?' dan begin ik geen theologisch debat. Dan vertel ik: 'Vertrouw op de Heere Jezus en je zult behouden worden!'"

Willem J. Ouweneel: "Vroeger konden we vanuit de verzuiling zeggen dat de andere dwalen. Dat kan niet meer. Dat is gelukkig voorbij. We zien onder kerken een toenadering. We kunnen van mening verschillen hebben en we hebben daar goede argumenten voor maar we hebben respect voor de mening van de ander, want we zien dat die het ook echt probeert vanuit de Bijbel te beargumenteren. Die ander dwaalt niet simpelweg, hij probeert vanuit de Bijbel te beredeneren en te denken."

Klik hier om het boek Vijf olifanten in een porseleinkast te bestellen.

Luister hier het hele interview met Willem Ouweneel over zijn nieuwe boek.

De foto toont Willem Ouweneel op het genezingsweekend 2009.


12-1-2010 | auteur: Rik Bokelman | copyright: www.cip.nl








Delen |

Reacties:


@Cokkie

Gal 3:28 Kol 3:11

We zijn EEN in Christus.


Wim, hier | 1-5-2010 15:03:47
'Wie leest wat er staat en gelooft wat er staat, die hééft wat er staat'. (re12:10:10)
In Jezus hebben we Alles!
cokkie, zuid-holland | 1-5-2010 13:25:19
Waarom de Bijbel niet letterlijk lezen? En al die 30.000 beloften dan die erin staan? Ook niet letterlijk lezen?

Je kunt overal over discussïeren. Over alles kun je van mening verschillen met anderen.
Tijd, wat is tijd? Neem nou bv het begrip tijd. God leeft niet met tijd. God is eeuwig. Wij hebben tijdslimieten nodig om ons werk te kunnen doen. Al dat soort begrippen zoals die koepel, of de vier uithoeken van de aarde ed heeft God bebruikt om het enigszins begrijpelijk te maken voor ons. Wij gaan er over zitten debatteren, terwijl, als je de Bijbel leest, dat in feite helemaal niet nodig is omdat je begrijpt wat God bedoelt.
De vrouw in het ambt. Duidelijk wordt toch de rol/positie van de man/vrouw beschreven in Gods Woord? Heeft God geen scheppingsorde gegeven: God-Jezus-Man-Vrouw. Als vrouwen niet zouden mogen zingen in de kerk, dan zou God een sadist zijn, die vrouwen mooie stem gegeven heeft om daar niet mee te mogen zingen.
ckkie, zuid-holland | 1-5-2010 13:21:26
Wie leest wat er staat
en gelooft wat er staat
die heeft wat er staat
J.S., Rhenen | 1-5-2010 12:10:10
Beste Roos,
~~Paulus zegt laat de vrouwen zwijgen, maar elders wordt ook aangegeven dat er profetessen zijn.~~

Waarom behoren vrouwen te zwijgen en wie zegt dit ?

Het is een uitspraak van Paulus.
Ik heb het eens horen uitleggen, dat vrouwen nogal eens luidruchtig konden zijn.
En dit is niet op zijn plek, in een samenkomst.
Wanneer ze iets willen weten, dan kunnen ze dit thuis aan hun man vragen.

Maar dat vrouwen de Evangelieboodschap niet mogen verkondigen, lijkt mij toch wel vreemd.
Ieder mens heeft de opdracht gekregen, om het Evangelie te verkondigen.
Er staat niet geschreven waar en hoe.



Elly, Wijngaarden | 1-5-2010 11:54:20
Amen Roos.

Als we alles vergeestelijken zegt de tekst alleen nog maar wat WIJ erin willen leggen.

Dan maak je jezelf God.

Jij bepaalt dan het woord van god.

Als de letterlijke uitleg zinnig is zoek dan in eerste aanleg geen andere uitleg.


Wim, hier | 30-4-2010 17:48:18
Ik ben zo iemand die de bijbel letterlijk leest, Paulus zegt laat de vrouwen zwijgen, maar elders wordt ook aangegeven dat er profetessen zijn.
Dus moet je teksten wel naast elkaar leggen, dan kun je de bijbel letterlijk nemen.
Ook Genesis, als God zegt dat er een uitspansel is dan is die er, Hij is zoveel groter dan ons zien en denken of voorstellen van dingen. anders lees je straks alleen wat je uitkomt.
In Jezus verbonden.
Roos, Emmen | 30-4-2010 12:24:41
@WIm, hier: Daar heb je gelijk in Wim dat zal ik blijven doen. Ik zal ook voor Ouweneel bidden vriendelijke groet Cor
Cor Kralt, Rijnsburg | 14-3-2010 0:42:40
--Zo, nu nog een keer, maar dan
een beetje meer leesbaar.--

"Niemand leest de bijbel letterlijk"
Dus, als ik dat wel zou doen dan val ik op, of dan lees ik anders als de doorsnee mens.
In een artikel las ik eens dat kennis van talen een zegen voor de Bijbellezer is.
Nu snap ik wel dat niet idereen zomaar Hebreeuws
kent.
Maar koop eens een hebreeuwse vertaling met een transliteratie zwel OT als NT!!
Er gaat een wereld voor u open, en U gaat de bijbel weer letterlijk lezen.
U zult ontdekken dat de bijbel door de jaren heen met de cultuur 'mee vertaald' is.

Darby, Winterswijk | 13-3-2010 20:48:09
"Niemand leest de bijbel letterlijk"
Dus, als ik dat wel zou doen dan val ik op, of dan lees ik anders als de doorsnee mens.
In een artikel las ik eens dat kennis van talen een zegen voor de Bijbellezer is.
Nu snap ik dat wel dat niet idereen zomaar Hebreeuws
kent.
Maar koop eens een hebreeuwse vertaling met een transliteratie zwel OT als NT!!
Er gaat een wereld voor u open, en U gaat de bijbel weer letterlijk lezen.
U zult ontdekken dat de bijbel op het gebied van:
door de jaren heen met de cultuur "mee vertaald" is.

















Darby, Winterswijk | 13-3-2010 20:44:46
@Cor

Je moet daar niets mee. Blijf op Jezus zien. Hij is onze leidsman. Niet Ouweneel.
WIm, hier | 13-3-2010 18:04:47
@wim: Daar heb je gekijk in Wim Ik maak de zelfde fout als ouweneel door het niet letterlijk te nemen. Maar wat is volgens jou dan het verschil? Ik zie Ouweneel als een ware gelovigen, ging ook vaak naar zijn lezingen .Daarom is het voor mij exstra zuur of bitter wat hij 30 jaar geleden predikten nu tegen spreekt ,wat moet ik hier toch mee !
Cor Kralt, Rijnsburg | 12-3-2010 23:43:48
@Cor Kralt

"Er staat ook in de bijbel dat in de eindtijd zelfs de uitverkorene worden verleid."

Goed lezen Cor. Dat staat er niet.

Mat 24:24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Mar 13:22 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen tekenen en wonderen doen om, ware het mogelijk, de uitverkorenen te verleiden.


Mag ik je speciale aandacht voor de woorden

WARE HET MOGELIJK................

ware gelovigen laten zich niet verleiden. Daarvoor zorgt de Heilige Geest in ons.


wim, hier | 11-3-2010 20:32:37
Ouweneel weet zelf ook wel dat het woord voor 'koepel' niet alleen op een vaste ondoordringbare koepel slaat. Hij maakt hier een subtiel verschil tussen letterlijk lezen en 'letterlijk lezen'.
Ed, Achterhoek | 11-3-2010 19:16:37
Lucy, toch jammer dat je met een bewering komt die je blijkbaar niet kunt onderbouwen. Heeft dus 0 waarde.
Jonathan, Groningen | 28-1-2010 5:54:10
Lucy, hoe kom je erbij dat Einstein zich bekeerd heeft? Ik heb even zijn laatste woorden opgezocht en daar blijkt dit totaal niet uit.

When Einstein died on April 18, 1955 he left a piece of writing ending in an unfinished sentence. These were his last words:

"In essence, the conflict that exists today is no more than an old-style struggle for power, once again presented to mankind in semireligious trappings. The difference is that, this time, the development of atomic power has imbued the struggle with a ghostly character; for both parties know and admit that, should the quarrel deteriorate into actual war, mankind is doomed. Despite this knowledge, statesmen in responsible positions on both sides continue to employ the well-known technique of seeking to intimidate and demoralize the opponent by marshaling superior military strength. They do so even though such a policy entails the risk of war and doom. Not one statesman in a position of responsibility has dared to pursue the only course that holds out any promise of peace, the course of supranational security, since for a statesman to follow such a course would be tantamount to political suicide. Political passions, once they have been fanned into flame, exact their victims ... Citater fra..."

En ook in eerdere citaten blijkt niet dat Einstein gelovig is, eerder het tegendeel: "The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."

Helaas zijn er altijd mensen die allerlei onzinverhalen verkondigen, met name over mensen als Einstein en Darwin (de leugen dat hij zich op het sterfbed bekeerd zou hebben).
Jonathan, Groningen | 27-1-2010 8:10:42
Albert Einstein was niet alleen wetenschapper, hij was ook Joods, en bekeerde zich op zijn sterfbed, tot de God van Israel. De Bijbel kan wellicht mythologisch overkomen (geheimzinnig) maar over de ontwikkeling van de plannen met de wereld, die God heeft, is het vrij duidelijk. En óók wat zijn perfecte plan van Koninkrijksinstructies is, althans, als je de Torah serieus neemt als blauwdruk natuurlijk. Nogal arrogant om een boek te maken, en niet Gods eeuwigdurende inzettingen serieus te nemen, dan maak je namelijk alleen maar gebruik van wat jou goed uikomt..
Lucy, Nederland | 26-1-2010 15:13:20
Een erg moedig initiatief van br. Ouweneel om via dit boek christenen uit hun theologische kokers te lokken, om zo al tastend en zoekend, geleid door Gods Geest en Gods woord (de Bijbel) dichter bij Christus en dus samen dichter bij elkaar te komen, want Christus is als de as in een wiel waarin christenen als spaken naar gericht zouden moeten zijn en daardoor ook steeds dichter bij elkaar komen. Gods Geest waait door kerken en kringen om de bruid voor te bereiden op de bruiloft. Theologie bracht vaak scheiding, maar de HEER bind samen.
Hans en Marina, Uithoorn | 26-1-2010 10:44:28
Sorry er ging 2maal iets fout
cor kralt, Rijnsburg | 19-1-2010 19:46:16
Albert Einstein was ook een wetenschapper.Hij noemde de bijbel een bij elkaar geraapt boek van mieten. Ik vraag mij af hoe lang het nog duurt dat Willem Ouweneel dat ook zegt .Laat Ouweneel
2 Petrus 1:20-21 en Prediker 8:16-17 eens lezen,of moeten we dat ook niet letterlijk neemen?
Er staat ook in de bijbel dat in de eindtijd zelfs de uitverkorene worden verleid.
Cor Kralt, Rijnsburg (email) | 19-1-2010 19:41:01


Albert Einstein was ook een wetenschapper.Hij noemde de bijbel een bij elkaar geraapt boek van mieten. Ik vraag mij af hoe lang het nog duurt dat Willem Ouweneel dat ook zegt .Laat Ouweneel
2 Petrus 1:20-21 en Prediker 8:16-17 eens lezen,of moeten we dat ook niet letterlijk neemen?
Er staat ook in de bijbel dat in de eindtijd zelfs de uitverkorene worden verleid.

cor kralt, Rijnsburg (email) | 19-1-2010 19:37:55
Albert Einstein was ook een wetenschapper.Hij noemde de bijbel een bij elkaar geraapt boek van mieten. Ik vraag mij af hoe lang het nog duurt dat Willem Ouweneel dat ook zegt .Laat Ouweneel eens
2 Petrus 1:20-21 en Prediker 8:16-17 eens lezen,of moeten we dat ook niet leterlijk neemen?
Er staat ook in de bijbel dat in de eindtijd zelfs de uitverkorene worden verleid.
Cor Kralt, Rijnsburg (email) | 19-1-2010 19:30:38
de bijbel is voor de mensen begrijpelijk geschreven.
wat ouweneel zegt over de hoeken van de aarde is logische taal voor de mensen uit die tijd.
god heeft de bijbel zijn goedkeuring gegeven en zorgt dat de mensen van toen en van nu het kunnen begrijpen.
God kon moeilijk in genesis zeggen dat de aarde rond is,dit is nooit te begrijpen voor de mens uit die tijd.
even een tip van mijn kant.
lees nooit de bijbel zonder eerst te vragen aan god voor duidelijkheid want anders is het vaak veel te moeilijk.
gr timo
timo , ede | 16-1-2010 22:18:24
Ik neem de Bijbel héél letterlijk. De geschiedenissen en de profeten. De Maagdelijke Geboorte en de Kruisdood en opstanding van Jezus. Beeldspraak haal je er zo uit en ook dat kun je dan ook letterlijk nemen omdat het zo begrijpelijk en boeiend beschreven is. Het Woord is het Brood des Levens en Levend water, daar kun je ook beide niet van buiten. Wat het Woord is voor de Geest is het Brood voor het lichaam etc.
Ook de rol van de vrouw hoef je niet over in te zitten. Er is een scheppingsorde nl: God-Jezus-Man-Vrouw. De man is het eerst geschapen,daarna de vrouw.
Van rivaliteit tussen die twee of van machtsmisbruik hoeft geen sprake te zijn als we leven naar Gods wil. Er is genoeg over het rollenpatroon van Man en Vrouw geschreven in Gods Woord. Laat je Heilige Geest je leiden bij het bestuderen van Gods Woord.
Alles wordt uitgebeid beschreven en uitgelegd als je Gods Woord serieus bestudeert, de Heilige Geest om leiding vraagt en je jezelf voedt met (heel) Gods Woord.
Er staat geen enkel overbodig woord in, zelfs de geslachtsregisters zijn boeiend en interessant.
Ook niet overslaan dus!
cokkie, zuid-holland | 16-1-2010 20:03:53
Jammer dat Ouweneel deze klemtoon leg. Natuurlijk is niet alles letterlijk. Dat is volstrekt duidelijk en geen nieuws. Het probleem van vandaag is evenwel niet dat er teveel mensen de Bijbel letterlijk uitleggen maar dat er teveel mensen de Bijbel kapot spiritualiseren.

In die zin zou ik liever een statement van zijn kant zien dat krachteloze christenen het evanglie krachteloos maken door NIET letterlijke interpretatie en tradities.

Wim, hier | 15-1-2010 18:03:07
Beste Sikke,
~~Als we de Bijbel willen verstaan zoals God het bedoeld heeft, zullen we de Bijbel biddend moeten lezen met een oprecht hart! Als de Bijbel God's geopenbaard Woord is, dan zal Hij het ook door Zijn H.Geest uitleggen.~~

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Gods Heilige Geest leert ons de Waarheid.

Joh. 14 : 26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.



Elly, Wijngaarden | 15-1-2010 9:37:57
De Geest van de Here Jezus was nederig en zachtmoedig... DUS... predikers die uit DIE geest geboren zijn, zijn dat ook..

Dat zijn ze echter niet....

Ik kwam er achter, dat Gods waren predikers wel die geest van de Here hebben, nederig, zachtmoedig EN die geloven de schepping, zoals het staat in Gen. 1 en op veel meer plaatsen inde bijbel.
Gewoon 6 dagen van 24 uur.

God kan immers van miljarden mensen gelijkertijd alle gedachten lezen... Dan is op 1 dag alles maken wat in Gen 1 staat, niet zo moeilijk.
God is almachtig.

Ouweneel en Knevel zijn al zo mega ver afgedwaald van de eenvoudige geest van Christus, mijn hart krimpt ineen als ik hun uitstraling alleen al zie en wat ik lees.

Wie niet als een kind wil geloven....

Ik lees al jaren de bijbel alleen en lees geen bullshiit boeken v Ouweneel of Medema of wie ook, meestal eigen eer.... Hun naam en liefst ook de titel erop...
En als ik de bijbel lees is dat genoeg voor een heel leven, in elk geval weet ik nu dat deze mannen niet door God gestuurd zijn.... dit door slechts Gods Woord te lezen en geen christelijke boeken / bladen..

Dan wordt je nl niet door de Here beinvloed, maar door hen, die de Here NIET zond.

Elk hart, dat oprecht is, doorziet hen wel, maar oprecht zijn, kost iets...
dat wilden destijds de schriftgeleerden al niet...geleerd in de schrift, maar ze kenden Jezus niet.....
jansen, adn | 15-1-2010 0:57:33
de Bijbel leest gemakkelijk weg?
ik vind het een hele worsteling om mijn Messias góed te leren kennen, en realiseer me bovendien dat Jezus je niet zomaar vrienden noemt

profeten in de Bijbel riepen altijd op tot bekering, tesjoeva, omkeer. inderdaad. dat is de boodschap van het Evangelie: door Jezus is het mogelijk geworden je om te keren naar je hemelse Vader!
Lucy, Nederland | 13-1-2010 14:34:30
Wat moet ik doen om behouden te worden?
Vertrouw op Jezus?

Mijn Bijbel zegt : Bekeer je en geloof het evangelie.
Dit gaat veel dieper dan vertrouwen. Bij bekering vindt er een verandering van en in je leven plaats. Bij vertrouwen is dit niet perse noodzakenlijk.


Ineke, Breda | 13-1-2010 13:46:36
Als we het strict bekijken is het interessant dat ook Ouweneel zijn Bijbel niet letterlijk leest. Althans, als je hem moet geloven zijn de negen geboden gebleven, en het gebod van Sjabbat niet. als hij dat met tekst en uitleg kan toelichten, Bijbels gegrond, neem ik hem serieus. Anders ben ik bang dat hij Gods eigen eeuwigdurende inzettingen (Leviticus 23, en andere plaatsen) niet de plek geeft, die de Schrift het wel geeft.

Wat Medema schrijft, Flash is inderdaad interessant.

Ik ben benieuwd hoe deze mannen elkaars zienswijze waarderen en bijschaven. De een geeft immers zijn boeken uit bij de ander - en de Vergadering heeft altijd een exclusief karakter gehad.. Zo te zien lijken beiden van dat standpunt terug te komen. En dat is goed nieuws, misschien.
Lucy, Nederland | 13-1-2010 12:15:22
Als we de Bijbel willen verstaan zoals God het bedoeld heeft, zullen we de Bijbel biddend moeten lezen met een oprecht hart! Als de Bijbel God's geopenbaard Woord is, dan zal Hij het ook door Zijn H.Geest uitleggen. Maar wil ik wel horen/lezen wat er staat!?
Sikke , Haarlem | 13-1-2010 10:31:33
Persoonlijk heb ik meer met de uitleg van Medema, dat de verschillende uitleg een gezamenlijk probleem is. Inderdaad redeneert iedereen (de denominaties) vanuit de Bijbel, maar daarom heeft nog niet iedereen gelijk. Het is een heel gevaarlijk standpunt om te denken dat iedereen zijn eigen waarheid mag hebben. Akkoord, boven alles: Laten we niet verdeeld zijn, wanneer de Liefde voor God ons samenbind.

Het wel of niet letterlijk lezen is w.m.b. iets te simpel. Onze ronde planeet heeft misschien niet vier hoeken, maar je zou toch deze hoeken wel kunnen benoemen in overdrachtelijke zin. Was de auteur simpelweg onwetend, of zit er toch meer waarheid in het uitspansel en de hoeken (etc etc etc) dan wij denken.

Laten we bidden voor openbaring en eenheid, verdraagzaamheid ook (maar niet tolerantie), in de 1e plaats door Gods Geest.
Flash, Earth | 13-1-2010 0:02:15
12 Januari 2010

Naast het Woord ook de moderne profeet, evolutie in het denken!

De bijbel is vaak niet te begrijpen, maar gelukkig hebben we moderne profeten als Ouweneel, Knevel en ook Boomsma. Met het Woord zijn gelukkig voor de gewone man deze profeten gegeven, we kunnen hier niet dankbaar genoeg voor zijn.We zitten inderdaad in een 'verschuivingsproces'. Een evolutie in het denken van Ouweneel, die hij niet voor zichzelf wil houden

Uitleg

Als we bepaalde uitspraken van Paulus niet begrijpen moeten we ons afvragen wat bedoelt hij? En om die bedoeling te doorgronden hebben we mensen als Ouweneel, naast het Woord ontvangen. Niet meer praten vanuit het Woord of de verzuiling, maar respect voor een diversiteit van meningen.
Jammer, dat mijn grootmoeder dit niet meer heeft kunnen meemaken.
Paul Brouwer, Putten | 12-1-2010 16:59:50
very nice article
Kawasaki schoenen, http://www.mykawa.de | 12-1-2010 15:42:45
Plaats een reactie:

U kunt niet (meer) reageren op dit artikel.

Gerelateerde artikelenmeer »

Recente lezersbijdragenmeer »

Meest gelezen gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Meest gelezen afgelopen week

Meest gelezen afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Poll