"Zonder Bijbelstudie niets om Hem voor te prijzen"
"Er is nu een praise-cultuur"

"De aandacht en de honger naar Bijbelstudie is heel verschillend. Er zijn hele groepen die interesse hebben om Bijbelstudie te doen, maar er zijn ook groepen die er niets mee hebben. Die laatste groep is vaak herkenbaar door de aandacht voor lofprijzing. Er wordt dan 1 uur gezongen, aanbeden en getuigenissen gegeven. Daarna is er 20 minuten onderwijs. De verhoudingen zijn na de reformatie veranderd, er is nu een praise-cultuur," vertelt Dato Steenhuis. "Veel mensen zoeken een gevoelskick; men wil iets beleven, in een andere sfeer terechtkomen. Dat krijg je niet zo snel voor elkaar wanneer je gaat 'plussen en minnen' over een Bijbeltekst, om die zo te begrijpen. Bijbelstudie is dan ook moeilijker dan lofprijzing omdat je ervoor moet inzetten. In een sfeer van lofprijzing kan je meegaan, maar Bijbelstudie moet je vaak zelf doen."

"Ik hou van lofprijzing, maar als het de overhand krijgt, dan hebben we de volgende keer niets meer om Hem te prijzen. Wanneer we naar een samenkomst gaan, moeten we iets meenemen waarvoor we Hem kunnen bedanken. Bijbelstudie behoort daarom ervoor te zorgen dat we iets opdoen om Hem te prijzen," vertelt Steenhuis. "Ik zie op meerdere plekken een stuk oppervlakkigheid in de kerk waar ik van geschrokken ben. Je deint tijdens een samenkomst wat mee op de muziek, het is heel mooi en warm, maar tegelijkertijd te gemakkelijk. De preek mag niet lang duren en klinkt maar heel even diepgaand, maar of men het verlangen heeft om de diepte in te gaan, is dan maar de vraag. Ook in Nederland moeten de preken vaak korter en korter vanwege de spanningsboog. Ik trek me daar geen lor van aan; op een kleuterschool moeten kinderen toch ook al een half uur aan iets werken?"

Kietelen
"We zouden elkaar moeten aanspreken op de preek, zodat de preek in elke kerk stichtend is. Een preek behoort in zekere mate diepgang te hebben richting de Heere Jezus Christus en de plannen van God; het doel waar het allemaal voor is begonnen. Dat horen we vaak niet meer, al betekent dat niet dat we het helemaal niet meer over sociale gerechtigheid mogen hebben. Maar het gaat mij in een preek om de Heere Jezus. Dat zie ik als grote lijn: de verhoging van Zijn Zoon. Dat grote plan van God met de Heere Jezus is de rode draad van het begin tot het eind in heel de Bijbel door. Als je die rode draad ziet dan vraag je je af; wat moet ik weten uit de Bijbel? Droge kennis? Wil ik er mensen mee kietelen, of gaat het om Hem?"

Bijbelstudie is inmens belangrijk en levert een hoop op, vertelt Dato Steenhuis. "De Schriften getuigen van Hem. Wanneer je dat stukje gebak hebt geproefd dan wil je daar meer van. Als je van studeren houdt kom je in een geestelijke gemoedstoestand dat je er meer van wilt weten. Bijbelstudie leidt er toe dat je meer respect krijgt voor God, meer eerbied voor God Zelf en Zijn Zoon. Je ziet meer van het werk van de Heilige Geest en Gods plan in algemene zin. Omdat je daar meer mee bezig bent - ook in het onderbewuste - zal het je bewaren voor allerlei dingen. Bovendien: als je hart vol is van het Woord van God, dan kan er niets meer bij van de tegenstander."

Route
"Jezus is de route om de Bijbel te begrijpen. Hij is de auteur van de Schrift. Hij wil in ons wonen en van ons lichaam de tempel maken. Dan heb je de auteur in je wonen, en dan kan je de Bijbel snappen. Het is belangrijk dat ouders daarom op Jezus wijzen. Zij bepalen de sfeer thuis. Nemen ouders de tijd om zelf  Bijbel te lezen, of om hierover te praten met hun kinderen? Geloofsbeleving wordt vaak afgeschoven naar de gemeente, en wordt minder in de thuissituatie geplaatst, maar iedereen moet voor zichzelf manna verzamelen."

"De interesse voor Bijbelstudie neemt in algemene zin af, ook onder jongeren," constateert Dato Steenhuis. "Aan de andere kant is er ook in bepaalde hoeken een hernieuwde belangstelling onder jongeren. Zo hoorde ik deze week over meiden van 17 die anderen enthousiast vertelden over Jezus. Maar het gevaar is dat er een grote grijze brei komt, waar oppervlakkigheid de boventoon voert. Gelukkig zijn er altijd die hun knieën niet buigen voor de Baal. Er blijven altijd voor de Heere mensen over. Wij kunnen dit tegengaan door anderen over Jezus te vertellen en hun zo te enthousiasmeren. De oppervlakkigheid kunnen we tegengaan door met onszelf een commitment te maken en tijd te nemen voor studie in het Woord van God. Dan ontdekken we de rode draad, Jezus Christus."


9-2-2010 | auteur: Rik Bokelman | copyright: www.cip.nl








Delen |

Reacties:


Geachte meneer Steenhuis;
U zegt: Jezus is de route om de Bijbel te begrijpen. Hij is de auteur van de Schrift. Hij wil in ons wonen en van ons lichaam de tempel maken. Dan heb je de auteur in je wonen, en dan kan je de Bijbel snappen.

Dit kan helemaal onderschrijven, op één woordje na:Snappen..Ik zou zeggen doen.
De auteur van de schrift,onze Maker,weet precies wat we nodig hebben. Een uitgebalanceerde samenkomst. Een week,maand en jaarkalender vind u terug in de door u (terecht)bejubelde schrift.
We hoeven alleen maar Zijn agenda te volgen. De schrift geeft Tijden van feest,tijden van inkeer,
tijden van studie en van lofprijzing. Deze rij is zo lang te maken,van evangelisatie tot geestelijke oorlogsvoering. En in de vrijheid door Christus Jezus merk ik persoonlijk een enorme voldoening hierin,al het andere is (voor mij) najagen van wind.
Jezus vierde de feesten,ook de aangegeven periodes van vasten,de sabbat,studie,onderwijs enz..
Hij heeft het eerst opgeschreven in wat we de wet zijn gaan noemen.
Daarna is Hij het voor komen doen..
Door de kracht van de Heilige Geest,en de wet van liefde,zeg maar de huwelijkse voorwaarden die in ons hart geschreven zijn,door Hem werkelijk na te volgen,zou er best wel eens een einde kunnen komen aan het zoeken naar balans en motivatie van onze tijds invulling.
In hoeverre de geest van wetteloosheid , (jammer dat Thora met wet is vertaald,het betekend namelijk:onderwijzing) de geest die ons van gezond onderwijs heeft afgebracht weet ik niet. Daar gaat een hele kerkgeschiedenis aan vooraf. Wel weet ik dat we met Daniel mogen zeggen:vergeef ons heer,dat we van Uw paden zijn afgeweken. We roepen zo makkelijk dat Hij in alles voorziet,maar willen wij ontvangen?
Met de grootste achting:Henk.

Henk Vermeule, Schiedam | 16-2-2010 11:00:19
Lieve mensen
Hoe zouden we lofprijzen,hoe zouden we grootmaken
hoe zouden we eren hoe zouden we dank brengen aan
Iemand die we maar half kennen, laat staan een
innige relatie mee hebben ?
Zijn Woord onderzoeken en doorvorsen is de enige
weg om de Here Jezus beter te leren (be) kennen en
in diepe gemeenschap met Hem te Leven.
Dat is Leven uit Genade en in volkomen vrijheid vanuit
Het Nieuwe Verbond met de opstandingskracht van
onze opgestane Heer.
Dat Leven met Hem wens ik u allen van Harte toe!
Dato, bedankt voor de Wijsheid die je mocht schrijven
door de verlichting en onderscheidingsvermogen van
de Heilige Geest.
Henk en Henny Doff, Veelerveen | 10-2-2010 12:11:17
Rudi uit Bussum:

Wellicht kan je extra uitleg geven aan jouw reactie, want ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt.

Jeremia 31:33
David, Breda | 10-2-2010 8:15:54
Bijbel kennis.

Kleine aanvulling .Lees 1 korr;2;6;16

Excuus..
Andries Wessels, 7671 MH Vriezenveen (email) | 9-2-2010 21:31:02
Bijbel kennis
Waren het niet de Emmaúsgangers die zeiden was ons hart niet brandende in ons toen Hij ons de schriften opende?Alleen als de Heilige Geest ons de schriften gaat uitleggen dat brengt ons naar Christus
want het is de H,G,die van Hem getuigt en gaat ons hart branden van liefde voor Hem en wat dan ook heel belangrijk is dat de waarheid van de schrift steeds
dieper fundament krijgt in je hart.Om het met de woorden van Jesaja wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is
op gekomen al wat God bereid heeft voor de genen die Hem lief hebben.Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest.Want de Geest doorzoekt
alle dingen zelfs de diepten Gods.Zo weet ook niemand wat in God is dan de Geest Gods,Wij nu hebben niet de geest der wreld ontvangen maar de Geest uit God,Opdat wij zouden weten wat ons door God in genade geschonken is.Hiervan spreken wij dan ook met woorden die niet door menselijke wijsheid maar door de Geest geleerd zijn.Het gaat om schrift kennis naar Gods hart.dan komen wij altijd bij Christus uit van Hem getuigt de ganse Schrift.

Andries Wessels, 7671 MH Vriezenveen (email) | 9-2-2010 21:23:39
citaat van David uit breda:

en dat betrekt op het gebrek aan Bijbelstudie. Als het niet land in je hart, valt het Woord op rotsige grond. Dat heeft ook niets met gevoel of verstand te maken. Lofprijzing doe je namelijk zowel met je gevoel als je verstand, maar ik hoop met name in geest en waarheid

Heeft niets met gevoel of verstand te maken?
Kan je begrijpen dat iemand die van iemand houdt in aanbidding-God dus-dat met heel zijn hart zijn ziel en zijn verstand doet? Of wanneer iemand een idee heeft dat daar ook gevoel achter zit?
Word ik hier nu verleid om het goede antwoord te geven? Je opmerking klopt echt niet. so sorry
Gevoel en verstand spreken elkaar tegen, of versterken elkaar en ervaring is een derde soort gevoel, wat verschilt van hoe het zou moeten, of misschien hoe het voor jou is in jouw gemeente, zeg!
Dit zeg je tegen aaltje , maar ik vind dit echt een kul-opmerking David

Ik zei toch al: als je komt met afwijkende problemen dan word je bekritiseerd en als je niet het goede antwoord geeft dan komen ze je verbeteren.
Of negeren. Maar als er echte onvrede is, dan komt God je daar ook uit redden, of God laat je gewoon net zo lang modderen totdat je bij Hem terugkomt.
Vooralsnog zie ik niet dat de wereld zich tot Hem gaat bekeren, en dat geeft mij te vrezen, en ik kies voor mezelf. Stiekem doe ik niet aan. Ik doe Hem nooit genoeg eer, maar ik beleid Hem wel zoals Hij is.
Maar ik zie het gewoon niet zitten om alles en alles op te geven terwijl hier nog een leven te leven is.

Wauw Harma, ik heb dat van de kennis en die razernij nog nooit gehoord, of ben het vergeten wanneer en waar ik het heb gelezen.
Kerk of gen kerk, dat brengt vaak geen verbetering buiten de deur waar wordt gezongen en gepredikt.
Geroepen mensen, missionarissen of zendelingen, wonderen en voorbeelden te over:
God roept je. Als je je aanbiedt, of teveel wordt gepusht, gebeurt er niks.
Rudi, Bussum (email) | 9-2-2010 19:22:44
@David
Je schrijft "Overigens kan ik me in Dato's pessimisme mbt jongeren niet vinden. "

Het is ontzettend fijn dat de Bijbelkennis in uw gemeente goed is. Maar ik denk dat Dato toch voor een groot deel gelijk heeft. In mijn eigen gemeente hebben de meeste jongeren wel kennis van de Here Jezus, Zijn werk, de Heilige Geest, etc. Maar zodra de vraag wordt gesteld of jongeren een globale schets kunnen maken van de schepping t/m de Here Jezus., bijv. hoe Israel is ontstaan, hoe ze gewandeld hebben, welke profeten er allemaal zijn gestuurd, wat de boodschap was van een profeet, in welke tijd sprak een profeet, etc. Denk denk ik dat vrijwel geen jongere in mijn gemeente (en ook vrienden van me in allerlei andere soorten gemeenten) daarop kunnen antwoorden.

Het gaat natuurlijk niet om kennis, maar om de Here zelf te leren kennen. Maar juist door o.a. Bijbelstudie leren we werkelijk Hem kennen, zonder dat ik een beeld van Hem maak. Ik merk in mijn eigen leven, dat ik me echt tot Bijbelstudie moet zetten, dat dat discipline vraagt. De Here Jezus Christus zei zelf dat de Schriften van Hem getuigden. Vraag maar eens aan enkele jongeren in uw gemeente, welke plaatsen in het OT van de Here getuigen. Ik ben benieuwd wat voor antwoord er wordt gegeven. Het OT (en NT natuurlijk ook) is zo rijk en er gaat een nieuwe wereld open als we die werkelijk lezen en gaan verstaan. Mensen gaan de rijkdom, de diepte van God zelf zien. Fouten en lessen van de Heer voor Zijn volk gaan we begrijpen, zodat we zelf die fouten niet gaan maken. Dit kan alleen maar door de Bijbel te bestuderen, natuurlijk samen met worship en gebed.

Hartelijke groet,
Pieter
Pieter, Noord-Brabant | 9-2-2010 18:51:02
citaat van David uit breda:

en dat betrekt op het gebrek aan Bijbelstudie. Als het niet land in je hart, valt het Woord op rotsige grond. Dat heeft ook niets met gevoel of verstand te maken. Lofprijzing doe je namelijk zowel met je gevoel als je verstand, maar ik hoop met name in geest en waarheid

Heeft niets met gevoel of verstand te maken?
Kan je begrijpen dat iemand die van iemand houdt in aanbidding-God dus-dat met heel zijn hart zijn ziel en zijn verstand doet? Of wanneer iemand een idee heeft dat daar ook gevoel achter zit?
Word ik hier nu verleid om het goede antwoord te geven? Je opmerking klopt echt niet. so sorry
Gevoel en verstand spreken elkaar tegen, of versterken elkaar en ervaring is een derde soort gevoel, wat verschilt van hoe het zou moeten, of misschien hoe het voor jou is in jouw gemeente, zeg!
Dit zeg je tegen aaltje , maar ik vind dit echt een kul-opmerking David

Ik zei toch al: als je komt met afwijkende problemen dan word je bekritiseerd en als je niet het goede antwoord geeft dan komen ze je verbeteren.
Of negeren. Maar als er echte onvrede is, dan komt God je daar ook uit redden, of God laat je gewoon net zo lang modderen totdat je bij Hem terugkomt.
Vooralsnog zie ik niet dat de wereld zich tot Hem gaat bekeren, en dat geeft mij te vrezen, en ik kies voor mezelf. Stiekem doe ik niet aan. Ik doe Hem nooit genoeg eer, maar ik beleid Hem wel zoals Hij is.
Maar ik zie het gewoon niet zitten om alles en alles op te geven terwijl hier nog een leven te leven is.

Wauw Harma, ik heb dat van de kennis en die razernij nog nooit gehoord, of ben het vergeten wanneer en waar ik het heb gelezen.
Kerk of gen kerk, dat brengt vaak geen verbetering buiten de deur waar wordt gezongen en gepredikt.
Geroepen mensen, missionarissen of zendelingen, wonderen en voorbeelden te over:
God roept je. Als je je aanbiedt, of teveel wordt gepusht, gebeurt er niks.
Rudi, Bussum (email) | 9-2-2010 18:38:14
Als de Heer je van Zijn Vreugde heeft laten proeven, kun je elk moment van de dag uit je dak gaan voor de Heer net zoals David danste voor de ark.
Daar kun je zelfs party's voor organiseren.
Ik snap maar niet dat dat maar niet gemakkelijk mag zijn. Dat men dan bang is voor oppervlakkigheid? Dat is de mentaliteit van de starre en stijve Hollander. Nuchterheid is goed maar we hebben ook emoties gekregen van de Heer. En als de Vreugde des Heren onze kracht is, nou, dan zegt dat toch genoeg?
Maar natuurlijk om Hem beter te leren kennen mòet je Zijn Woord bestuderen.

cokkie, zuid-holland | 9-2-2010 18:37:10
Ik ben het gedeeltelijk met br. Steenhuis eens.
Er moet evenwicht zijn want het één is niet belangrijker dat het ander. Je moet zeker kennis van Gods woord hebben, maar die kennis alleen is niet genoeg. God wil een relatie met ons en daar is de tijd van lofprijzing en aanbidding heel goed voor.
In de bijbel staat ook, de geleerdheid brengt u tot razernij.
We moeten er voor waken dat we niet vervallen in een twist om de letter. Kennis is goed maar uiteindelijk gaat het om de relatie, het leven met God, het wandelen met God!

Harma
Harma, Drenthe | 9-2-2010 14:06:35
Helemaal mee eens wat Dato naar voren brengt er is meer behoefte naar een diepere Woordverkondiging en wanneer we dan aangeraakt worden door het Woord is er een diepe dankbaarheid en lofprijzing die daardoor ontstaat want alleen het Woord van God maakt levend en krachtig en keert nooit ledig weer.Het meedeinen op het gevoel is een gevaar,het gevoel bedriegt vandaag heb je het en even later ben je het weer kwijt.
Bart Ros, Dordrecht | 9-2-2010 13:34:05
Ik herken me hier niet in, evenmin mijn gemeente. Ik ga naar een evangelische gemeente, maar vind het erg belangrijk om Het Woord te behandelen en te bestuderen. Dat draag ik ook graag uit naar de jeugd waar ik mee werk.

@ Aaltje: je noemt veel waarheden op, maar uiteindelijk draait het niet om de Bijbel uit je hoofd te leren of lange preken ontvangen, maar om de relatie met Onze Vader die Christus Jezus mogelijk heeft gemaakt. Als je van daaruit leeft, dan weet je wat God van je verlangt en verlang je vanzelf naar Zijn Woord. Bestuderen van de Bijbel is daar een onderdeel van.
Verder vindt ik het kort door de bocht als je zegt :
"Wat denk je, waarom is er ook onder christenen zoveel geestelijke armoede ,en zijn er scheidingen en andere problemen."
en dat betrekt op het gebrek aan Bijbelstudie. Als het niet land in je hart, valt het Woord op rotsige grond. Dat heeft ook niets met gevoel of verstand te maken. Lofprijzing doe je namelijk zowel met je gevoel als je verstand, maar ik hoop met name in geest en waarheid.

Overigens kan ik me in Dato's pessimisme mbt jongeren niet vinden. Wat je in de afgelopen jaren ziet is dat degene die er toch al bij hingen afvallen en dat degene die echt willen, juist alleen maar dichterbij God leven. Dat dat in nieuwe vormen gebeurt, moet Dato accepteren en niet bekritiseren. Ook de manier waarop mensen enthousiast over Jezus vertellen, is niet aan hem, maar aan de Heilige Geest. God gebruikt alles ten goede. Aan sommigen van ons moet God de 'rode draad' nog openbaren, maar dat wil niet zeggen dat ze de mond moet worden gesnoerd.
David, Breda | 9-2-2010 12:26:20
Ik merk juist...dat en als je meer n meer alleen over Jezus leest praat en doordenkt
dat de aanvechtingen alleen groter meer en ondraaglijker worden.

Ik heb een tijd geleefd in een charismatische gemeente. daar werd echt diepgaand gepredikt, en heel veel aan aanbidding gedaan.
Ik vond het steeds mooier worden, maar het duurde me allemaal zolang en t was geestelijk zo bezwarend, zwaar dus, dat ik erop ben afgeknapt.
En dus ook in die boodschap, dat er zoveel nadruk en details, uitleg en diepgang werd ingelegd dat t qua niveau van geloven teveel evangelie werd.

Ik neig ernaar om te zeggen dat je wel genoeg van Jezus op deze aarde kunt hebben, en dat ik niet zoveel van jezus christus nodig heb in dit leven om met die wetenschap en dat geloof op deze aarde voort te kunnen...Ik heb niet zoveel van Jezus nodig, en ik wil ook niet zoveel van Hem, of dat Hij compleet in mijn leven is, en ikzelf niks meer! Dat betekent voor mij dat ik geen leven meer heb om mezelf op te richten.
daar kan ik echt niet mee overweg.
En ik vind het, wanneer je ergens een overdosis van hebt gehad zoals ik in geloof heb geworsdteld nog steeds heel indringend, beangstigend dat het een hele zware dagelijkse rechtlijnige vorm van leven is geworden.

Kennis verdringt Liefde, feiten worden gebruikt als argumenten, al is dde Schrift, bijbel van A tot Z waarheid. In geloof kan ik niet en ga ik niet alles geven wie ik ben en wat ik heb. Ik kan het maar één keer geven, en ik moet het verdelen naar kunnen en willen.
Als ik van iemand houdt, of als ik twijfel dan moet ik daar allereerst zelf mijn weg in vinden. En dan besluiten wat ik daar mee wil.
En een goeie korte of lange preek, naar onderwerp mag best diepgaand zijn. Maar er zijn maar een heel klein aantal mensen in de geschiedenis van het hele menselijke bestaan op aarde die alles voor een meester hebben gegeven, zoals God dat ook bedoeld heeft.
Niet iedereen is geroepen om zo'n radicale totale innemende levensstijl te hebben.
Rudi, Bussum (email) | 9-2-2010 12:04:52
Ik voel impliciet aan dat, hoewel hij roept om balans, Steenhuis stiekem vindt dat de preek en de focus op bijbelstudie de overhand moet hebben. Maar het is evengoed te makkelijk om te zeggen dat lofprijzing alleen maar makkelijk is en het alleen gaat om het gevoel. In Geest en waarheid God aanbidden, ondanks twijfel, moeilijkheden of verdriet, vraagt om kwetsbaarheid en eerlijkheid, naar God en naar elkaar. Het is dan ook heel gemakkelijk om je niet te openen en op te gaan in het rationeel uitpluizen van de Bijbel. Het is maar hoe je het bekijkt.

Begrijp me niet verkeerd. Er schort heel veel aan de Bijbelkennis van evangelische christenen, maar het heeft geen enkele zin om de Bijbel van kaft tot kaft te kennen, maar de liefde niet te hebben.
ruben, ede | 9-2-2010 11:56:17
Dat is toch precies wat onze tegenstander wil,doordat er weinig gelezen en gestudeerd wordt in de bijbel, weten we ook niet meer hoe het leven met God eruit moet zien,wat Hij van ons verlangt.
Wat denk je, waarom is er ook onder christenen zoveel geestelijke armoede ,en zijn er scheidingen en andere problemen.
En als je zelf niet weet hoe en waarvoor je God kunt danken en loven voor alles wat Hij voor ons (voor je persoonlijk) doet elke dag opnieuw hoe zal je dan iemand anders kunnen overtuigen van het bestaan van God. En waarom Hij naar deze wereld gekomen is
met welk doel.
Als je alleen uit gevoel leeft dan ben je arm want dit gaat zo weer voorbij. Ik ben blij dat ik elke dag mag leven uit het woord wat betrouwbaar is en vast en alle aanneming waard.Daar heb je steun aan want geen woord wat van God komt zal krachteloos wezen.
God heeft een woord voor je in elke omstandigheid
van ons leven. Daar kan ik elke dag voor danken
Gods woord is rijk, helemaal mee eens Dato !!!!
aaltje stichter, oegstgeest | 9-2-2010 11:28:59
Ben het helemaal eens met br. Steenhuis. 'k Verlang altijd naar bijbelstudie en een goede preek duurt me nooit te lang. De diepte in, geen oppervlakkig gepraat.
We hebben geestelijke voeding zo nodig.

Jane,
Emmen
Jane Bronstring, Emmen | 9-2-2010 11:20:29
Dit is zeker waar. Ik zit in een evangelische gemeente en dit is heel herkenbaar! Veel tijd voor lofprijs, weinig tijd voor de schriften. Je stelt dan je deuren als het ware open voor dwalingen en voor verwatering... zeker met de liedjes (een beetje generaliseerd) die nu worden gemaakt...
Wijnand, Ermelo | 9-2-2010 10:54:38
Plaats een reactie:

U kunt niet (meer) reageren op dit artikel.

Mededelingen

Recente lezersbijdragenmeer »

Meest gelezen gisteren

  • Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.

Meest gelezen afgelopen week

Meest gelezen afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Poll