
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu moedigde christen-zionisten over de hele wereld aan om de Joodse staat te blijven verdedigen. Dit zei hij maandag tijdens een bijeenkomst van Christians United for Israel (CUFI). Netanyahu zegt verbaasd te zijn over de aanwezigheid van pro-Israël-christenen in de Joodse staat, "na eeuwenlange vervolging van christenen door joodse minderheden."
"Uw aanwezigheid hier vandaag betekent een ingrijpende verandering in de relatie tussen christenen en joden," liet de premier weten. "De wortels van deze transformatie liggen in de 19de eeuw, toen christen-zionisten naar Israël kwamen om het land van de Bijbel te verkennen. Toen begonnen ze te verlangen naar een herstel van de Joodse staat en onze soevereiniteit."
Netanyahu heeft kennis genomen van het feit dat het christelijk zionisme voorafging aan het moderne joodse zionisme, als een opstap voor het herstel van de Israëlische soevereiniteit. Net als de 19de-eeuwse christen-zionisten, zei Netanyahu dat leiders als CUFI-directeur John Hagee in Israël in hoog aanzien moeten blijven, zowel in gebed als in steun.
"Keer op keer, door dik en dun, stonden jullie met onze staat schouder aan schouder. Vanavond ben ik gekomen om u te bedanken voor uw niet aflatende vriendschap," vertelde Netanyahu. "Ik groet u, het volk van Israël groet u, het joodse volk groet u." De bijeenkomst werd bezocht door 1.000 christelijke afgevaardigden onder leiding van Hagee. De CUFI-directeur maakte van de gelegenheid gebruik om nogmaals zijn steun voor Israël te uiten, mede namens tientallen miljoenen Amerikaanse christenen.
"Uw aanwezigheid hier vandaag betekent een ingrijpende verandering in de relatie tussen christenen en joden," liet de premier weten. "De wortels van deze transformatie liggen in de 19de eeuw, toen christen-zionisten naar Israël kwamen om het land van de Bijbel te verkennen. Toen begonnen ze te verlangen naar een herstel van de Joodse staat en onze soevereiniteit."
Netanyahu heeft kennis genomen van het feit dat het christelijk zionisme voorafging aan het moderne joodse zionisme, als een opstap voor het herstel van de Israëlische soevereiniteit. Net als de 19de-eeuwse christen-zionisten, zei Netanyahu dat leiders als CUFI-directeur John Hagee in Israël in hoog aanzien moeten blijven, zowel in gebed als in steun.
"Keer op keer, door dik en dun, stonden jullie met onze staat schouder aan schouder. Vanavond ben ik gekomen om u te bedanken voor uw niet aflatende vriendschap," vertelde Netanyahu. "Ik groet u, het volk van Israël groet u, het joodse volk groet u." De bijeenkomst werd bezocht door 1.000 christelijke afgevaardigden onder leiding van Hagee. De CUFI-directeur maakte van de gelegenheid gebruik om nogmaals zijn steun voor Israël te uiten, mede namens tientallen miljoenen Amerikaanse christenen.
10-3-2010
| auteur: Jeffrey Schipper |
copyright: www.cip.nl
Deze post van mij is op de verkeerde plek terechtgekomen. Sorry. Hij hoort bij Netanyahu: Jeruzalem staat niet ter discussie.
Ruud, Nieuwegein | 11-5-2010 14:51:48
1. Ik heb geen aanwijzingen dat het standsverschil tussen de buurten van Nieuwegein veroorzaakt wordt door favoritisme van het gemeentebestuur en de regering. In Jeruzalem is dat favoritisme glashelder aanwezig. Het welzijn van de Joodse inwoners wordt veel belangrijker gevonden dan die van de Arabische. Dat geldt zelfs voor babies. Het aantal consultatiebureaus in West-Jeruzalem is ook een veelvoud van die in Oost-Jeruzalem, terwijl er echt niet minder babies geboren worden.
2. Ook zal zou dat favoritisme wel aanwezig zijn in Nieuwegein, dan geldt nog steeds het geschrevene in Exodus 23:2 in de Torah dat je de meerderheid in het kwade niet mag volgen. Israel kan zich er dus ook niet achter verschuilen.
3. Als de situatie in Jeruzalem precies omgekeerd zou zijn, dus de Joodse buurten veel slechter dan de Arabische en ik zou er dan ook wat van gezegd hebben, dan denk ik niet dat je dezelfde onverschillige opmerking gemaakt zou hebben.
Ruud, Nieuwegein | 11-5-2010 14:49:49
2. Ook zal zou dat favoritisme wel aanwezig zijn in Nieuwegein, dan geldt nog steeds het geschrevene in Exodus 23:2 in de Torah dat je de meerderheid in het kwade niet mag volgen. Israel kan zich er dus ook niet achter verschuilen.
3. Als de situatie in Jeruzalem precies omgekeerd zou zijn, dus de Joodse buurten veel slechter dan de Arabische en ik zou er dan ook wat van gezegd hebben, dan denk ik niet dat je dezelfde onverschillige opmerking gemaakt zou hebben.
Ruud, Nieuwegein | 11-5-2010 14:49:49
Grungy, ik citeer nog even de laatste alinea uit mijn vorige post:
De Bijbel is geen kersenboom en je hoort de Bijbel in zijn geheel met positieve èn negatieve profetieën te nemen en niet alleen de positieve (de kersjes) eruit te pakken en de negatieve (de rest) te negeren.
Daaruit blijkt toch duidelijk dat jouw vraag echt helemaal nergens op slaat? Of is er nog iets niet duidelijk aan bijvoorbeeld de uitdrukking "in zijn geheel"?
Ruud, Nieuwegein | 11-5-2010 13:47:25
De Bijbel is geen kersenboom en je hoort de Bijbel in zijn geheel met positieve èn negatieve profetieën te nemen en niet alleen de positieve (de kersjes) eruit te pakken en de negatieve (de rest) te negeren.
Daaruit blijkt toch duidelijk dat jouw vraag echt helemaal nergens op slaat? Of is er nog iets niet duidelijk aan bijvoorbeeld de uitdrukking "in zijn geheel"?
Ruud, Nieuwegein | 11-5-2010 13:47:25
@Grungy,
Nee, dat zie je verkeerd.
Maar als christen kun je het Oude Testament alleen maar lezen door de bril van het Nieuwe, anders ben je geen christen meer.
Wat hier vaak gebeurt, is dat mensen die onvoorwaardelijk de staat Israël steunen, Jezus Christus aan de kant schuiven om het volk Israël op zijn voetstuk te kunnen plaatsen.
Het Oude Testament kan op heel veel manieren worden uitgelegd, maar de volgelingen van Jezus hebben er altijd voor gekozen om daarbij steeds "in de Geest van Jezus" te werk te gaan.
Zijn Koninkrijk - als Koning van de Joden - is NIET van deze wereld. Hij vecht niet met wapens en geweld, maar overwint het kwade door het goede enz. enz.
Dat is de bril waardoor christenen het Oude Testament ook lezen - als een heenleiding van God naar de komst van deze Ene Zoon van Israël, die de waarheid van God openbaart in menselijke zwakheid en niet in allerlei politieke en militaire acties.
Vandaar Ruuds en mijn verweer tegen de krijgshaftige taal die hier soms klinkt als het over het verdedigen van de staat Israël gaat.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 11-5-2010 12:47:30
Nee, dat zie je verkeerd.
Maar als christen kun je het Oude Testament alleen maar lezen door de bril van het Nieuwe, anders ben je geen christen meer.
Wat hier vaak gebeurt, is dat mensen die onvoorwaardelijk de staat Israël steunen, Jezus Christus aan de kant schuiven om het volk Israël op zijn voetstuk te kunnen plaatsen.
Het Oude Testament kan op heel veel manieren worden uitgelegd, maar de volgelingen van Jezus hebben er altijd voor gekozen om daarbij steeds "in de Geest van Jezus" te werk te gaan.
Zijn Koninkrijk - als Koning van de Joden - is NIET van deze wereld. Hij vecht niet met wapens en geweld, maar overwint het kwade door het goede enz. enz.
Dat is de bril waardoor christenen het Oude Testament ook lezen - als een heenleiding van God naar de komst van deze Ene Zoon van Israël, die de waarheid van God openbaart in menselijke zwakheid en niet in allerlei politieke en militaire acties.
Vandaar Ruuds en mijn verweer tegen de krijgshaftige taal die hier soms klinkt als het over het verdedigen van de staat Israël gaat.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 11-5-2010 12:47:30
dus kunnen we net zo goed het Oude Testament weggooien en alleen het Nieuwe aanhange, Ruud?
Grungy, LWD | 11-5-2010 12:03:48
Grungy, LWD | 11-5-2010 12:03:48
Heel goed, Henk. Alleen is die profetie al ongeveer uitgekomen in de tijd van David, zoals ik al schreef. Sindsdien is het land vooral kleiner geworden.
Als het volk Israel zich aan de Torah hield, werd het land groter en kende het rust. Als het volk zich niet aan de Torah hield, werd het land kleiner en leefde het in oorlog, tot ze uiteindelijk in ballingschap moesten.
Het is dus niet goed om zomaar een voor Israel positieve profetie uit zijn verband te trekken en naar de tijd van vandaag te transporteren. Waarom zouden alleen de positieve profetieën nog voor vandaag gelden en de negatieve niet?
De Bijbel is geen kersenboom en je hoort de Bijbel in zijn geheel met positieve èn negatieve profetieën te nemen en niet alleen de positieve (de kersjes) eruit te pakken en de negatieve (de rest) te negeren.
Ruud, Nieuwegein | 18-3-2010 6:31:29
Als het volk Israel zich aan de Torah hield, werd het land groter en kende het rust. Als het volk zich niet aan de Torah hield, werd het land kleiner en leefde het in oorlog, tot ze uiteindelijk in ballingschap moesten.
Het is dus niet goed om zomaar een voor Israel positieve profetie uit zijn verband te trekken en naar de tijd van vandaag te transporteren. Waarom zouden alleen de positieve profetieën nog voor vandaag gelden en de negatieve niet?
De Bijbel is geen kersenboom en je hoort de Bijbel in zijn geheel met positieve èn negatieve profetieën te nemen en niet alleen de positieve (de kersjes) eruit te pakken en de negatieve (de rest) te negeren.
Ruud, Nieuwegein | 18-3-2010 6:31:29
Ruud ouwe grappenmaker...nieuwe gein:
Wat dacht je van de volgende grenzen en wie denk jij dat dit onderstaande uitspreekt?
18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’
18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’
Jullie gebied zal zich uitstrekken van de woestijn tot aan de Libanon, en van de grote rivier, de Eufraat, met het land van de Hethieten, tot aan de Grote Zee in het westen.
Ruud:Zoveel tijd als mensen in jou geïnvesteerd hebben,daar zou de rijke jongeling jaloers op zijn!
Denk daar eens over na,
zoals jij Gods grenzen tussen haakjes zet vind ik eng.
Henk Vermeule, Schiedam | 18-3-2010 0:08:28
Wat dacht je van de volgende grenzen en wie denk jij dat dit onderstaande uitspreekt?
18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’
18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’
Jullie gebied zal zich uitstrekken van de woestijn tot aan de Libanon, en van de grote rivier, de Eufraat, met het land van de Hethieten, tot aan de Grote Zee in het westen.
Ruud:Zoveel tijd als mensen in jou geïnvesteerd hebben,daar zou de rijke jongeling jaloers op zijn!
Denk daar eens over na,
zoals jij Gods grenzen tussen haakjes zet vind ik eng.
Henk Vermeule, Schiedam | 18-3-2010 0:08:28
De grenzen van het land Israel wisselen sterk als je de hele Bijbel van voor naar achteren leest. Soms was Israel erg groot zoals ten tijde van koning David en was toen aanzienlijk groter dan nu, zelfs als je de Westbank/Judea&Samaria meerekent. Op andere momenten was het land kleiner of zelfs non-existent. Je kunt dus niet zomaar spreken van "Gods grenzen".
Ruud, Nieuwegein | 17-3-2010 11:34:49
Ruud, Nieuwegein | 17-3-2010 11:34:49
Wiens grenzen van het land Israel respecteren wij christenen nu eigenlijk?
God's grenzen, zoals in de bijbel beschreven, of de VN's grenzen?
Ed, Rotterdam | 17-3-2010 11:11:31
God's grenzen, zoals in de bijbel beschreven, of de VN's grenzen?
Ed, Rotterdam | 17-3-2010 11:11:31
Christenen moedigen Netanyahu aan door te gaan !!!
1600 woningen?
16000 woningen!!!
(ik hou mijn hart vast voor Amerika met hun verzet tegen Gods plan..)
Henk Vermeule, Schiedam | 16-3-2010 22:45:28
1600 woningen?
16000 woningen!!!
(ik hou mijn hart vast voor Amerika met hun verzet tegen Gods plan..)
Henk Vermeule, Schiedam | 16-3-2010 22:45:28
@anoniem
Je schrijft:
"De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk."
Zou het zo kunnen zijn dat die roeping ook iets met genade te maken heeft? Dat roeping een opdracht inhoudt: weest dan heilig, want Ik de Here uw God ben heilig?
En zou het bij dat "heilig zijn" enkel gaan om heilige toorn en wrake?
Zomaar wat vragen die je hier gewoon laat liggen...
Als je dan al met Bijbelteksten gaat strooien, houd ik het toch liever bij:
"Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde (ha-aretz) beërven.
Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden."
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 20:31:45
Je schrijft:
"De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk."
Zou het zo kunnen zijn dat die roeping ook iets met genade te maken heeft? Dat roeping een opdracht inhoudt: weest dan heilig, want Ik de Here uw God ben heilig?
En zou het bij dat "heilig zijn" enkel gaan om heilige toorn en wrake?
Zomaar wat vragen die je hier gewoon laat liggen...
Als je dan al met Bijbelteksten gaat strooien, houd ik het toch liever bij:
"Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde (ha-aretz) beërven.
Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden."
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 20:31:45
De Here houdt een dag van wraak, een jaar van vergelding om Sionsrechtsgeding. Vergelding is al begonnen!
Israel is nog steeds Godsuitverkoren knecht.
De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk
God GAAT DOOR en zal tot ZIJN Doel komen met dit volk.
AMEN............
anoniem, tilburg | 13-3-2010 15:23:04
Israel is nog steeds Godsuitverkoren knecht.
De genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk
God GAAT DOOR en zal tot ZIJN Doel komen met dit volk.
AMEN............
anoniem, tilburg | 13-3-2010 15:23:04
@Caro
Ik reageer op het stuk van Henk Vermeule, die suggereert dat we Bijbels gezien de vijanden van Israël niet lief hoeven te hebben.
Ik haal maar één Bijbeltekst aan, dus ik zie niet hoe ik nu Bijbelteksten door elkaar haal, zoals u mij verwijt.
Uiteindelijk rebelleer ik niet tegen God, maar tegen een bepaalde uitleg door bepaalde personen van bepaalde Bijbelteksten.
U schrijft:
"De Naam van onze Here Jezus Christus moet u niet gebruiken door te rebelleren, want die komt regelrecht uit de duisternis. "
Ik neem aan dat u niet meent wat u hier schrijft, want in goed Nederlands stelt u in deze zin dat de Naam van Christus regelrecht uit de duisternis komt....
U bedoelt waarschijnlijk dat zo'n opmerking van mij dat ik in Christus' naam rebelleer uit de duisternis zou komen. Dat werp ik ver van mij!
Ik vind deze suggestie ook niet echt kosjer... Dat het volk Israël Gods volk is, ontken ik niet. Dat de staat Israël recht van bestaan heeft, ontken ik ook niet. Maar dat de eeuwen oude beloften aan het volk Israël regelrecht zonder enige beperking kunnen worden toegepast op de huidige politieke staat Israël dat betwijfel ik. Een theologie die zulke redeneringen ondersteunt vind ik in elk geval niet zuiver en veel te kort door de bocht.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 13:31:38
Ik reageer op het stuk van Henk Vermeule, die suggereert dat we Bijbels gezien de vijanden van Israël niet lief hoeven te hebben.
Ik haal maar één Bijbeltekst aan, dus ik zie niet hoe ik nu Bijbelteksten door elkaar haal, zoals u mij verwijt.
Uiteindelijk rebelleer ik niet tegen God, maar tegen een bepaalde uitleg door bepaalde personen van bepaalde Bijbelteksten.
U schrijft:
"De Naam van onze Here Jezus Christus moet u niet gebruiken door te rebelleren, want die komt regelrecht uit de duisternis. "
Ik neem aan dat u niet meent wat u hier schrijft, want in goed Nederlands stelt u in deze zin dat de Naam van Christus regelrecht uit de duisternis komt....
U bedoelt waarschijnlijk dat zo'n opmerking van mij dat ik in Christus' naam rebelleer uit de duisternis zou komen. Dat werp ik ver van mij!
Ik vind deze suggestie ook niet echt kosjer... Dat het volk Israël Gods volk is, ontken ik niet. Dat de staat Israël recht van bestaan heeft, ontken ik ook niet. Maar dat de eeuwen oude beloften aan het volk Israël regelrecht zonder enige beperking kunnen worden toegepast op de huidige politieke staat Israël dat betwijfel ik. Een theologie die zulke redeneringen ondersteunt vind ik in elk geval niet zuiver en veel te kort door de bocht.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 13:31:38
Meneer v.d. Berg, Gods vijanden moeten wij ZEKER zegenen, maar wij hebben hier NU over Gods VOLK!! Er staat toch GESCHREVEN: zegen MIJN volk, dat wil nog niet zeggen dat wij de vijand van Godsvolk vervloeken. Bijbelse citaten moet u niet door elkaar halen. De Naam van onze Here Jezus Christus moet u niet gebruiken door te rebelleren, want die komt regelrecht uit de duisternis. Rebellie staat gelijk als tovenarij. We kunnen ons beter verootmoedigen en in wijsheid de Heilige van Israel dienen.
Ik bid u Godswijsheid toe!
Caro Sitanala, utrecht | 13-3-2010 13:19:17
Ik bid u Godswijsheid toe!
Caro Sitanala, utrecht | 13-3-2010 13:19:17
@Henk Vermeule
Je schrijft:
"Het één doen,en het ander niet laten..
Israël zegenen én jou vijanden zegenen..
Wij hoeven de vijanden van Israël NIET te zegenen,
dat staat nergens.."
Gelukkig dan maar dat God ons nog een uitweg geeft om onze natuurlijke mens te kunnen botvieren op de vijanden van Israël. Het zou ook wel erg eenzijdig worden, ons geloof, als we alleen maar moesten zegenen.
Het ligt ons mensen uiteindelijk toch veel beter om met vliegende vaandels in Christus' naam de vijand te bestormen. Fijn dat we daarvoor de uitlaatklep van Israël hebben...
@Henk, besef je nou echt wat je hebt neergeschreven?
Je schrijft ook:
"Wat God met de door Hem aangestelde regering doet is Zijn zaak.
Jou uitlatingen hierover zijn pure rebellie.
Daar begon ooit alle ellende mee,weet je nog?"
Er is verschil tussen met God in debat gaan - zoals we steeds weer opnieuw kunnen leren van de gelovige joden - en tegen Hem in opstand komen. Job kreeg van God geen ongelijk toen hij een rechtszaak tegen God eiste, waarin hij God wilde oproepen als getuige tegen God. (Job 16:19-21)
Ik heb van mijn Heer geleerd dat je de mensen die jou niet aanstaan niet maar zo uit de weg mag ruimen. Ik heb geleerd dat zegenen beter is dan vervloeken, en dat dat niet alleen tegenover je vrienden geldt, maar ook tegenover je vijanden - wie het ook is! Ik heb van Hem geleerd dat ik het goede moet zoeken voor ALLE mensen, niet alleen voor degenen voor wie ik sympathie voel. En nu ik die leer van Jezus hier probeer uit te dragen, nu zeg jij dat ik rebelleer!
Het zij zo. Ik rebelleer in elk geval in Christus' naam.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 10:51:12
Je schrijft:
"Het één doen,en het ander niet laten..
Israël zegenen én jou vijanden zegenen..
Wij hoeven de vijanden van Israël NIET te zegenen,
dat staat nergens.."
Gelukkig dan maar dat God ons nog een uitweg geeft om onze natuurlijke mens te kunnen botvieren op de vijanden van Israël. Het zou ook wel erg eenzijdig worden, ons geloof, als we alleen maar moesten zegenen.
Het ligt ons mensen uiteindelijk toch veel beter om met vliegende vaandels in Christus' naam de vijand te bestormen. Fijn dat we daarvoor de uitlaatklep van Israël hebben...
@Henk, besef je nou echt wat je hebt neergeschreven?
Je schrijft ook:
"Wat God met de door Hem aangestelde regering doet is Zijn zaak.
Jou uitlatingen hierover zijn pure rebellie.
Daar begon ooit alle ellende mee,weet je nog?"
Er is verschil tussen met God in debat gaan - zoals we steeds weer opnieuw kunnen leren van de gelovige joden - en tegen Hem in opstand komen. Job kreeg van God geen ongelijk toen hij een rechtszaak tegen God eiste, waarin hij God wilde oproepen als getuige tegen God. (Job 16:19-21)
Ik heb van mijn Heer geleerd dat je de mensen die jou niet aanstaan niet maar zo uit de weg mag ruimen. Ik heb geleerd dat zegenen beter is dan vervloeken, en dat dat niet alleen tegenover je vrienden geldt, maar ook tegenover je vijanden - wie het ook is! Ik heb van Hem geleerd dat ik het goede moet zoeken voor ALLE mensen, niet alleen voor degenen voor wie ik sympathie voel. En nu ik die leer van Jezus hier probeer uit te dragen, nu zeg jij dat ik rebelleer!
Het zij zo. Ik rebelleer in elk geval in Christus' naam.
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 13-3-2010 10:51:12
Henk,
Wat is er gebeurd met "heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen"(Mattheus 5:44)? Van die liefde voor vijanden merk ik bij jou niet zoveel. De belofte van Abraham in Genesis 12:3 geldt voor al zijn nakomelingen, dus ook de Arabische en niet alleen de Joodse.
Ruud, Nieuwegein | 13-3-2010 9:18:37
Wat is er gebeurd met "heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen"(Mattheus 5:44)? Van die liefde voor vijanden merk ik bij jou niet zoveel. De belofte van Abraham in Genesis 12:3 geldt voor al zijn nakomelingen, dus ook de Arabische en niet alleen de Joodse.
Ruud, Nieuwegein | 13-3-2010 9:18:37
Bijbelse stad Neta'im gelokaliseerd
Zij zullen hun verwoeste steden herbouwen en erin
wonen,Joel4...
Mensen,kijk even naar de vijgenboom.
er gaat wéér een profetie in vervulling!!!!!
God is trouw
aan Zijn volk..
én aan degene die de wil van de Vader doen!!
Henk Vermeule, Schiedam | 12-3-2010 18:36:30
Zij zullen hun verwoeste steden herbouwen en erin
wonen,Joel4...
Mensen,kijk even naar de vijgenboom.
er gaat wéér een profetie in vervulling!!!!!
God is trouw
aan Zijn volk..
én aan degene die de wil van de Vader doen!!
Henk Vermeule, Schiedam | 12-3-2010 18:36:30
John Beek:
De twee (Jood en niet Jood) tot één nieuwe mens gemaakt in zichzelf..Efeze 2..
John: Dat is al gebeurd aan het kruis.
Het is aan ons om daar handen en voeten aan te geven.
Johan v/d Berg:
Het één doen,en het ander niet laten..
Israël zegenen én jou vijanden zegenen..
Wij hoeven de vijanden van Israël NIET te zegenen,
dat staat nergens..
Wat God met de door Hem aangestelde regering doet is Zijn zaak.
Jou uitlatingen hierover zijn pure rebellie.
Daar begon ooit alle ellende mee,weet je nog?
Henk Vermeule, Schiedam | 12-3-2010 18:04:27
De twee (Jood en niet Jood) tot één nieuwe mens gemaakt in zichzelf..Efeze 2..
John: Dat is al gebeurd aan het kruis.
Het is aan ons om daar handen en voeten aan te geven.
Johan v/d Berg:
Het één doen,en het ander niet laten..
Israël zegenen én jou vijanden zegenen..
Wij hoeven de vijanden van Israël NIET te zegenen,
dat staat nergens..
Wat God met de door Hem aangestelde regering doet is Zijn zaak.
Jou uitlatingen hierover zijn pure rebellie.
Daar begon ooit alle ellende mee,weet je nog?
Henk Vermeule, Schiedam | 12-3-2010 18:04:27
Langs de weg van gebed en ondersteuning zijn er mogelijkheden om zowel Israel en de Palestijnen te betrekken bij Gods heilsplan.Het schriftwoord het heil is uit de Joden. , is een feit en een opdracht.Een feit waar Paulus in de Romeinen brief over schrijft.Een opdracht om met alles wat iin ons is te bidden om de vrede van Jeruzalem.En vrede -shalom=niet zomaar vrede.Het betekent een toestand die bestaat uit vrede met jezelf,met je omgeving(dus ook palestijnen) en bovenal vrede met God.
Hans van Wingerden, Zeist | 12-3-2010 13:53:05
Hans van Wingerden, Zeist | 12-3-2010 13:53:05
Sommige reacties zijn wel erg hoogmoedig.
"Mijn volk zal ten ondergaan door gebrek aan kennis" Kennis van wat? Zijn Woord! Ik onderteken ook niet alles wat Israel doet, maar het gaat toch niet wat wij ervan vinden? Heren, u moet wel uw bijbel lezen! Het gaat om Gods belofte voor ZIjn volk en voor ZIjn land. God zal zegenen die Israel zegent (zonder enkel voorwaarde) maar hij zal ook vervloeken die Israel vervloekt. Het staat gescheven!!
God zegene u. Shalom
caro, utrecht | 12-3-2010 10:11:37
"Mijn volk zal ten ondergaan door gebrek aan kennis" Kennis van wat? Zijn Woord! Ik onderteken ook niet alles wat Israel doet, maar het gaat toch niet wat wij ervan vinden? Heren, u moet wel uw bijbel lezen! Het gaat om Gods belofte voor ZIjn volk en voor ZIjn land. God zal zegenen die Israel zegent (zonder enkel voorwaarde) maar hij zal ook vervloeken die Israel vervloekt. Het staat gescheven!!
God zegene u. Shalom
caro, utrecht | 12-3-2010 10:11:37
@Rosa
Mooi dat je goed werk kunt doen in Israël.
Als we allemaal zouden komen, zou Israël de poorten dichtgooien. Als je praktisch bent, weet je ook hoe moeilijk het voor jou geweest is een werkvergunning te krijgen en/of te houden. Wellicht moet jij ook elke 3 maanden even een paar weken terug naar Nederland, zodat je met een nieuw toeristenvisum aan de slag kunt...
Als we allemaal naar Israël gingen, zou de verhouding joden/niet-joden zozeer omslaan dat er van een joodse staat weinig meer overblijft. Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom Israël de bezette gebieden niet gewoon annexeert. De angst dat de huidige 20% Arabische staatsburgers in Israël zelf te veel uit gaat groeien is al groot en problematisch genoeg voor de regering.
Als mensen ziek zijn zijn ze meestal aardig tegen het verplegend personeel: ze zijn immers totaal van hen afhankelijk... Goed om te beseffen voor iedere verzorgende en pastoraal werkende.
Van een familielid dat in de huishoudelijke dienst van het guesthouse van Nes Amim heeft gewerkt weet ik, dat joodse Israëli's ook super-arrogant en irritant kunnen zijn als ze "klant" en "gast" zijn, en personeel als oud vuil kunnen behandelen.
Mijn vraag is: als je alleen je vrienden zegent, wat doe je dan meer dan de heidenen? Je bent als christen pas in Jezus' spoor bezig als je ook je vijanden zegent, en de vijanden van je vrienden...
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 12-3-2010 9:06:55
Mooi dat je goed werk kunt doen in Israël.
Als we allemaal zouden komen, zou Israël de poorten dichtgooien. Als je praktisch bent, weet je ook hoe moeilijk het voor jou geweest is een werkvergunning te krijgen en/of te houden. Wellicht moet jij ook elke 3 maanden even een paar weken terug naar Nederland, zodat je met een nieuw toeristenvisum aan de slag kunt...
Als we allemaal naar Israël gingen, zou de verhouding joden/niet-joden zozeer omslaan dat er van een joodse staat weinig meer overblijft. Dat is ook een van de belangrijkste redenen waarom Israël de bezette gebieden niet gewoon annexeert. De angst dat de huidige 20% Arabische staatsburgers in Israël zelf te veel uit gaat groeien is al groot en problematisch genoeg voor de regering.
Als mensen ziek zijn zijn ze meestal aardig tegen het verplegend personeel: ze zijn immers totaal van hen afhankelijk... Goed om te beseffen voor iedere verzorgende en pastoraal werkende.
Van een familielid dat in de huishoudelijke dienst van het guesthouse van Nes Amim heeft gewerkt weet ik, dat joodse Israëli's ook super-arrogant en irritant kunnen zijn als ze "klant" en "gast" zijn, en personeel als oud vuil kunnen behandelen.
Mijn vraag is: als je alleen je vrienden zegent, wat doe je dan meer dan de heidenen? Je bent als christen pas in Jezus' spoor bezig als je ook je vijanden zegent, en de vijanden van je vrienden...
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 12-3-2010 9:06:55
Het is geweldig dat ik juist nu in Israël ben. Op een moment dat ik het volk kan steunen in woord en in daad. Ik werk op een plek - ziekenhuis - waar vele natiën samenwerken en waar ook mensen van alle natiën geholpen worden. Ik reken mezelf een gezegend mens dat ik in Israël kan zeggen dat ik hier ben om het volk van Israël te bemoedigen en te zegenen - en dit in woord en in daad. Waarom doen we dat toch niet allemaal - het Joodse volk heeft al zo lang alleen gestaan. En de wereld heeft al eens eerder staan te kijken toen het Joodse volk vervolgd werd. Nu ik hier een lange tijd zal zijn en het volk ook heb leren kennen - moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet begrijpen kan. Het is een heerlijk volk met een geweldige cultuur - echt een geweldig volk. Prijs God hiervoor. Bid voor de vrede van Israël en steun deze natie.
Rosa Wisse, Jeruzalem | 11-3-2010 18:26:59
Rosa Wisse, Jeruzalem | 11-3-2010 18:26:59
de woordjes "door" en "van" moeten uiteraard verwisseld worden....
alfons, leeuwarden | 11-3-2010 13:35:19
alfons, leeuwarden | 11-3-2010 13:35:19
Deze toespaak van Natanjahoe tot de christenen , is voor mij een teken dat het hout van de vijgeboom (ISRAEL) week wordt. De bijbel zegt daarover: Wanneer gij deze dingen ziet , zal de tijd voor het einde van ISRAELS vijanden snel gaan naderen
E Muntinga, Valthe (email) | 11-3-2010 0:24:59
E Muntinga, Valthe (email) | 11-3-2010 0:24:59
Netanyahu zegt verbaasd te zijn over de aanwezigheid van pro-Israël-christenen in de Joodse staat,
De oudste zoon ziet de verloren zoon thuiskomen in het Vaderland.
Ruud, Nieuwegein:
ik zie er naar uit dat er recht gedaan zal worden en dat alle christenen eens ophouden met mensen te behandelen naar gelang hun etnische afkomst.
Die jongste zoon die thuiskomt bestaat uit mensen van elke etniciteit.
Jij bent ook welkom,
inclusief je kritische geest.
Ik heb al meer een saulus een paulus zien worden,
in de spiegel!
Henk Vermeule, Schiedam | 11-3-2010 0:24:05
De oudste zoon ziet de verloren zoon thuiskomen in het Vaderland.
Ruud, Nieuwegein:
ik zie er naar uit dat er recht gedaan zal worden en dat alle christenen eens ophouden met mensen te behandelen naar gelang hun etnische afkomst.
Die jongste zoon die thuiskomt bestaat uit mensen van elke etniciteit.
Jij bent ook welkom,
inclusief je kritische geest.
Ik heb al meer een saulus een paulus zien worden,
in de spiegel!
Henk Vermeule, Schiedam | 11-3-2010 0:24:05
Een Messiaans-Joodse voorganger vertelde in Nederland eens op een NEM-verzoeningsconferentie dat hij een droom had gehad. God vroeg hem in die droom hoe het ging met Zijn.......
1...... Joodse kinderen. "Prima, we hebben goede betrekkingen met diverse Messiaans-Joodse gemeentes in bijvoorbeeld Tel-Aviv en Jeruzalem".
2.......Arabische kinderen. "Ook prima. We hebben goede betrekkingen met Arabische gemeentes in Nazareth en Haifa.
3.......Palestijnse kinderen........... "Eh, Heer, dat is toch iets anders?" "Nee, dat is niet anders en als de Messiaanse Joden niet meer doen om hen te helpen, zal Ik hen daarom oordelen!!"
Als God dit al tegen Messiaanse Joden zegt, die het zelf al niet gemakkelijk hebben, wat zal Hij verwachten van westerse christenen?
Het christenzionisme lijkt heel Bijbels, maar is het zeker niet. Men loopt als slaven achter Israel aan en vindt alles goed wat het land doet, wat het ook is. Hoogstens zeggen veel christenzionisten "dat ze niet met alles instemmen, maar ze zijn toch Gods volk", en dan zeggen ze dus toch maar nergens iets van. De Arabieren en Palestijnen, inclusief de christenen onder hen, laten ze rustig barsten, ondanks Galaten 6:10 waar staat dat men voor iedereen goed moet zijn, maar vooral moet zorgen voor de gelovigen. Een Arabisch christen hoort dus volgens dit Bijbelvers belangrijker te zijn dan een Joodse niet-christen.
In de praktijk van het christenzionisme is het doorgaans omgekeerd: De Arabische christen zien veel christenzionisten niet staan of hoogstens preken ze tegen hem dat zijn theologie niet deugt, voor de Jood - ongeacht geloofsovertuiging - heeft men alle zorg, eerbied en aandacht. Zo nederig - of kruiperig - als veel christenzionisten Joden tegemoet treden, zo arrogant zijn ze tegen Arabieren. Dergelijk gedweep neigt naar afgoderij en is zeer onbijbels.
Ik denk dat veel christenzionisten met het schaamrood op de kaken zullen staan, als ze dezelfde 3e vraag te horen krijgen en erachter komen dat Ismael inderdaad "God hoort" betekent, dat Arabieren net zo hard van Abraham afstammen als Joden en dat Genesis 12:3 dus ook voor hen geldt.
Zegenen is niet hetzelfde als strooplikken of alles goedpraten, vervloeken is niet hetzelfde als bekritiseren.
Ik zie er naar uit dat er recht gedaan zal worden en dat alle christenen eens ophouden met mensen te behandelen naar gelang hun etnische afkomst.
Ruud, Nieuwegein | 10-3-2010 17:53:04
1...... Joodse kinderen. "Prima, we hebben goede betrekkingen met diverse Messiaans-Joodse gemeentes in bijvoorbeeld Tel-Aviv en Jeruzalem".
2.......Arabische kinderen. "Ook prima. We hebben goede betrekkingen met Arabische gemeentes in Nazareth en Haifa.
3.......Palestijnse kinderen........... "Eh, Heer, dat is toch iets anders?" "Nee, dat is niet anders en als de Messiaanse Joden niet meer doen om hen te helpen, zal Ik hen daarom oordelen!!"
Als God dit al tegen Messiaanse Joden zegt, die het zelf al niet gemakkelijk hebben, wat zal Hij verwachten van westerse christenen?
Het christenzionisme lijkt heel Bijbels, maar is het zeker niet. Men loopt als slaven achter Israel aan en vindt alles goed wat het land doet, wat het ook is. Hoogstens zeggen veel christenzionisten "dat ze niet met alles instemmen, maar ze zijn toch Gods volk", en dan zeggen ze dus toch maar nergens iets van. De Arabieren en Palestijnen, inclusief de christenen onder hen, laten ze rustig barsten, ondanks Galaten 6:10 waar staat dat men voor iedereen goed moet zijn, maar vooral moet zorgen voor de gelovigen. Een Arabisch christen hoort dus volgens dit Bijbelvers belangrijker te zijn dan een Joodse niet-christen.
In de praktijk van het christenzionisme is het doorgaans omgekeerd: De Arabische christen zien veel christenzionisten niet staan of hoogstens preken ze tegen hem dat zijn theologie niet deugt, voor de Jood - ongeacht geloofsovertuiging - heeft men alle zorg, eerbied en aandacht. Zo nederig - of kruiperig - als veel christenzionisten Joden tegemoet treden, zo arrogant zijn ze tegen Arabieren. Dergelijk gedweep neigt naar afgoderij en is zeer onbijbels.
Ik denk dat veel christenzionisten met het schaamrood op de kaken zullen staan, als ze dezelfde 3e vraag te horen krijgen en erachter komen dat Ismael inderdaad "God hoort" betekent, dat Arabieren net zo hard van Abraham afstammen als Joden en dat Genesis 12:3 dus ook voor hen geldt.
Zegenen is niet hetzelfde als strooplikken of alles goedpraten, vervloeken is niet hetzelfde als bekritiseren.
Ik zie er naar uit dat er recht gedaan zal worden en dat alle christenen eens ophouden met mensen te behandelen naar gelang hun etnische afkomst.
Ruud, Nieuwegein | 10-3-2010 17:53:04
Netanyahu: "Ik groet u, het volk van Israël groet u, het joodse volk groet u."
Ook de Israëlische premier doet driftig mee met het door elkaar husselen van het Bijbelse volk Israël, de staat Israël en "de" joden c.q. het joodse volk. Hij spreekt lang niet voor alle joden en zelfs lang niet voor alle Israëli's.
De lof voor de christen-zionisten in de joodse staat is omgekeerd evenredig aan de waardering voor messiasbelijdende joden...
En deze zin snap ik echt niet:
"na eeuwenlange vervolging van christenen door joodse minderheden."
Hier staat dus dat joodse minderheden eeuwenlang christenen hebben vervolgd. Tijd voor een betere vertaler zou ik zeggen. Of is dit uiteindelijk toch een freudiaanse verspreking van Netanyahu?
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 10-3-2010 16:24:15
Ook de Israëlische premier doet driftig mee met het door elkaar husselen van het Bijbelse volk Israël, de staat Israël en "de" joden c.q. het joodse volk. Hij spreekt lang niet voor alle joden en zelfs lang niet voor alle Israëli's.
De lof voor de christen-zionisten in de joodse staat is omgekeerd evenredig aan de waardering voor messiasbelijdende joden...
En deze zin snap ik echt niet:
"na eeuwenlange vervolging van christenen door joodse minderheden."
Hier staat dus dat joodse minderheden eeuwenlang christenen hebben vervolgd. Tijd voor een betere vertaler zou ik zeggen. Of is dit uiteindelijk toch een freudiaanse verspreking van Netanyahu?
Johan van den Berg, Schoonrewoerd | 10-3-2010 16:24:15
Ik kijk uit naar de dag, de grote dag, dat de Jezus Christus, onze Heer en Heiland op Zijn troon te Jeruzalem zal zitten om te regeren. Dan zullen Israeliet en Christen echt verenigd zijn in een Christus, een lichaam, en samen een Heer en God loven, prijzen, aanbidden en dienen.
John , Beek | 10-3-2010 12:47:53
John , Beek | 10-3-2010 12:47:53
Ik kijk uit naar de dag, de grote dag, dat de Jezus Christus, onze Heer en Heiland op Zijn troon te Jeruzalem zal zitten om te regeren. Dan zullen Israeliet en Christen echt verenigd zijn in een Christus, een lichaam, en samen een Heer en God loven, prijzen, aanbidden en dienen.
John , Beek | 10-3-2010 11:59:46
John , Beek | 10-3-2010 11:59:46
Dit is een reden om God te danken,wat mooi dat we samen onze God mogen loven en prijzen voor Zijn grote daden.Dat we als Christenen achter Israel staan zonder dat ze telkens bang hoeven te zijn voor het verschrikkelijke als maar terugkerende commentaar.
Maar Israel heeft nog een zich broeder in verbondenheid noemende PKN aan haar zijde,doch van die instantie hebben ze niks anders dan commentaar te verwachten.
Hans J., Nrd.Brabant | 10-3-2010 11:48:12
Maar Israel heeft nog een zich broeder in verbondenheid noemende PKN aan haar zijde,doch van die instantie hebben ze niks anders dan commentaar te verwachten.
Hans J., Nrd.Brabant | 10-3-2010 11:48:12
Benjamin Netanyahu heeft wereldwijd gelovigen en ongelovigen nodig om het politieke systeem van pappen en nathouden in Israel te ondersteunen. Zelfs met gebed!
Jammer dat vele christenen wereldwijd zich hierdoor aangesproken voelen.
Zo komt er natuurlijk echt geen oplossing.
eddy, zwolle | 10-3-2010 11:24:03
Jammer dat vele christenen wereldwijd zich hierdoor aangesproken voelen.
Zo komt er natuurlijk echt geen oplossing.
eddy, zwolle | 10-3-2010 11:24:03
Juist in deze tijd is het hard nodig om achter Israël te blijven staan. dat betekend niet dat we alles wat de staat Israël doet kunnen ondertekenen(ermee eens zijn), maar het is en blijft Gods volk.
Wij worden door de God van Abraham/Izaäk en Jacob , de God van Israël gezegend als wij Zijn volk zegenen.
SHALOM Israël
Cees, 's-Hertogenbosch | 10-3-2010 11:23:53
Wij worden door de God van Abraham/Izaäk en Jacob , de God van Israël gezegend als wij Zijn volk zegenen.
SHALOM Israël
Cees, 's-Hertogenbosch | 10-3-2010 11:23:53
Ander nieuws uit deze rubriek:
Gerelateerde artikelenmeer »
- "Joodse volk creëerde Bijbel, Bijbel creëerde ook Joodse volk"
- 'Manieren vinden om Israël en buren in Jezus' naam te zegenen'
- 'Christenen op de vlucht door Israëlisch-Palestijns conflict'
- Israël noemt nucleair akkoord 'hypocriet'
- Bijbel aangehaald als argument Israëls claim Jeruzalem
- Netanyahu: Jeruzalem staat niet ter discussie
- "Reactie kerk op Kairos stelt teleur"
- 'Israëlbrief PKN was juist heel gematigd'
- Zoon Hamas-leider was spion Israël
- Medicijn tegen kwaadaardig virus
Recente lezersbijdragenmeer »
- "De kerk dient een reddende én genezende kerk te zijn" (4)
- "We blijven in onszelf zondaren" (54)
- "Predikant moet onder de mensen staan" (2)
- 'In Israël kom je thuis' (15)
- Redactie CIP.nl met vakantie (6)
- Alleen Kliksafe voor kerkleden GGN (11)
- "God stelt ons niet teleur, meestal stellen wij Hem en onszelf teleur" (2)
- Niet-christenen komen op voor 'Jezus redt' (28)
- "God kan mensen compleet veranderen" (2)
- Een 'Huis van God' dat alle sporen draagt (1)
Meest gelezen gisteren
- Er is gisteren geen nieuws gepubliceerd.
Meest gelezen afgelopen week
Meest gelezen afgelopen maand
Overig nieuwsmeer »
- Lubbers ontvangt fractieleiders - Trouw
- Politie vraagt tips spoorvernieling - NOS.nl
- HEMA helpt scholieren bij spieken; onderwijswereld boos - Elsevier
- De opbouw van ISAF in Afghanistan sinds 2001 - PAROOL.nl
- 19:42 Man overleden na auto te water - De Telegraaf
- Executive Producer The Force Unleashed II stopt - Gamersnet
- Twee eeuwen oud kanon gevonden in Scheveningen - Trouw
- Einde missie Uruzgan: kleine ceremonie - de Volkskrant
- Twaalf jaar cel voor oude moord om erfenis - Trouw
- Guerrilla werkt aan nieuwe game - De Telegraaf
Bron: Google Nieuws

reageer op dit artikel
mail dit artikel
print


