"Ook onze Islamitische naaste moeten we liefhebben"
Predikant raadt af om op Wilders te stemmen

"Wilders heeft een punt maar de manier waarop hij het probleem wil aanpakken is niet christelijk." Dat schrijft Ds. Oscar Lohuis in de laatste editie van Het Zoeklicht. "Christelijk of Joods terrorisme bestaat niet of nauwelijks, terwijl de grootste ellende in allerlei landen over de hele wereld wordt veroorzaakt door extremistische moslims."

Extremisme
"In het actualiteitenprogramma Zembla werd gezegd dat de islam extremisten kent die een gevaar vormen, net als dat het christendom en het Jodendom extremisten kennen die een gevaar vormen. Wie dat zegt laat zich kennen als iemand met grote oogkleppen op, die allen maar vanuit zijn filosofische of religieuze vooronderstellingen redeneert en niet de moeite heeft genomen om de feiten onder ogen te zien. Als er vanuit het christendom een keer een idioot zou opstaan die ervoor pleit om op grond van de Bijbel geweld te gebruiken, dan zou onmiddellijk de hele christelijke wereld dit scherp veroordelen en afkeuren. Er zijn inderdaad radicale Joden die bereid zijn om op persoonlijke titel de wapens ter hand te nemen. Maar binnen Israël worden deze fanatiekelingen in de media, door de bevolking en door de overheid streng aangepakt en terechtgesteld. Er zijn geen Joodse of christelijke zelfmoordterroristen, omdat de Bijbel geweld op persoonlijke titel in alle toonaarden veroordeelt. Christelijk of Joods terrorisme bestaat niet of nauwelijks, terwijl de grootste ellende in allerlei landen over de hele wereld wordt veroorzaakt door extremistische moslims. Wie daarom de extremistische islam op een lijn stelt met het (veronderstelde) extremistische  christendom of Jodendom doet een zeer domme uitspraak."

Islam
Lohuis vervolgt: "Wie zich een beetje verdiept in de opkomst van de islam in de zesde en de zevende eeuw, zal zien dat deze godsdienst er van het begin af aan één is geweest van militaire veroveringen en geweld. Het doel van de islam is de verovering van de hele wereld, om alle mensen aan de islam onderdanig te maken. Dat doel heiligt de middelen, ook de middelen van geweld. Geert Wilders maakt zich terecht zorgen  over de groei van het aantal moslims in Europa. Ik deel zijn mening dat de islam meer is dan een godsdienst, dat het een politieke ideologie is die op den duur een bedreiging kan gaan vormen voor ons land en werelddeel. Als moslims in Europa eenmaal een meerderheid gaan vormen, zullen zij het voor het zeggen krijgen. Dat is inherent aan democratie."

PVV
Toch raadt de predikant aan om niet op de PVV te gaan stemmen: "Wilders heeft mijns inziens een punt maar de manier waarop hij het probleem wil aanpakken is niet christelijk. Hij wordt zelf ook bijna militant in zijn optreden tegen de islam en tegen moslims. Zijn voorstel voor een 'kopvoddentaks' is beledigend en discriminerend. Door dat soort uitspraken maakt hij zichzelf ongeloofwaardig. Als Christenen moeten wij onze naaste liefhebben, ook onze islamitische naaste. Wij moeten ons niet afkeren, maar ons voor hen inzetten. Wij moeten hen Christus brengen en voor hen bidden dat ze uit de greep van de islam zullen worden bevrijd. Toch moeten politieke partijen en de media zich tegelijkertijd samen met Wilders zorgen maken om de islamisering van Europa én Israël steunen in het voorhoedegevecht dat zij strijden tegen de verdere verspreiding van de islam in Europa."

Dit artikel komt uit Het Zoeklicht. Klik hier om naar de website te gaan.


3-6-2010 | auteur: Patrick Simons | copyright: www.cip.nl








Delen |

Reacties:


In het ijzer en leem verhaal zullen moslims best een rolletje spelen in de eindtijd.
Een moslim-wereld overheersing komt er niet,althans de bijbel maakt daar geen melding van..
Wel komt er een (door mij toegejuichte) christenvervolging..
Dit zal de schapen van de bokken scheiden,en voor de lang verwachtte opwekking zorgen. Het christendom is sinds haar ontstaan alleen tot werkelijke bloei gekomen tijdens onderdrukking..

Wie Israël steunt heeft de wereld tegen zich,
maar de God van Abraham Izaäk en Jacob voor zich!

Het gericht zijn op zichtbare (vijanden) tegenstanders van Gods koninkrijk bewerkt alleen maar oponthoud...
Dit hadden we al een keer meegemaakt.
De tien verspieders lieten zich ook afschrikken door wat zij in het vlees zagen..
Jozua en Caleb keken met geestelijke ogen en vertrouwden op Gods beloften..

De uitwassen van de moslimwereld,haar voornemen de wereld te overheersen en de angst die dit mensen aanjaagt roept reacties op van christenen..
Of wij zijn geroepen om te reageren op wat de duisternis doet?
Ik geloof het niet..
Wij geheel anders!

Wij zijn niet geroepen om emmers water te zijn en brandjes te blussen..
Wij zijn geroepen een lichtend licht te zijn..
De overwinning is al behaald en vanuit die positie is er een GEESTELIJKE strijd te voeren.

De cirkel is rond:
bestrijd het moslimfundamentalisme,en de aanhang groeit.
Groeit de aanhang van het moslimfundamentalisme,
krijg je meer christenvervolging..
Christenvervolging leid tot groei van het lichaam van Christus..
De naamchristen haakt af om lijfsbehoud.
Jood en niet jood verenigen zich.
De twaalf stammen (inclusief de vreemdelingen die zich daarbij aangesloten hebben,geënt zijn op de edele olijf) herstellen onder leiding van Yeshua wat onder leiding van Mozes verkeerd ging.

Nog even een oorlog, Damascus weggevaagd nou,de rest is bekend...

dick meurs, rotterdam | 18-8-2010 8:38:26
Wat doe je met een gast in je huis, die je inboedel kort en klein slaat? Gooi je die niet het huis uit? Het gaat toch niet zo zeer om wat iemand is, maar om wat iemand doet?? Of sluiten we ze op kosten van ons belastinggeld jaren op? Ik ben het eens met Lohuis dat je "de" moslim lief moet hebben, maar wie zich niet gedraagt naar de regels van het huis die stuur je terug naar zijn eigen huis... Als je een moslim lefhebt (Jezus zegt: "Heb je vijanden lief") dan staat dat los van hetgeen waarin die moslim gelooft. Vrijheid van mening en van geloof is een bevochten en waardevol "goed", waar we zuinig op moeten zijn.
Ernst van Olffen, Oldenzaal (email) | 18-8-2010 0:52:17
even een kleine toevoeging op mijn vorige bericht, het lezen van dat boek zou je wrok tegen moslims ook kunnen versterken maar wanneer je kijkt naar de vervolgde christen en hoe in liefde over zijn moslimbroeders praat nou ja dan verandert er wel wat in je denken. Geweld uitsluiting is niet de oplossing, het evangelie is de oplossing!
John, Hoogeveen | 25-6-2010 11:59:19
Nee niet keren tegen de islam dat is zo vijandig laten we proberen hen te bereiken met het evangelie. Mocht je vijandelijke gevoelns hebben naar moslims toe lees dan het boek geheime gelovigen maar eens, misschien dat er dan wat verandert.

Groet en Gods zegen,


John, Hoogeveen | 25-6-2010 11:29:00
Ja Islam is is een heersende ideologie.
Dat laat de Koran duidelijk zie wie zij is. Alles moet zich aan de Islam onderwerpen. Doch niet alle moslims zien dit zo. Je hebt de aligieten en de soenieten een dag en nacht verschil.
Maar ik heb geen zin om er opver uit te wijken de boodschap van Yeshua is ernstig vrkondig het evangelie aan alle volkeren en onderhoud hen aan alles wat ik u geboden heb .
Maar bis wel tegen de Geest van de Islam. Ik ben zelf van Joodse afkomst en zeg Yeshua Hamasiach. Ik ben gered voor Jood ook voor de neit jood en de moslim om Yeshua te erkennen enaccepteren als de verlosser in aller harten .
Godzegen en Shalom kjdw
kjdw, Schagen | 25-6-2010 11:06:05
Ik kan uit de Bijbel niet halen dat Paulus zich zo ergens "tegen" keerde. Hij deed veel moeite om uit te leggen waarom Zijn boodschap beter was en maakte geen woorden vuil aan de afgoden. In Epheze zei de stadhouder zelfs over hem dat hij de godin Artemis niet beledigd had. Dat was ook zo. Hij zei namelijk helemaal niets over Artemis.

Als je als christen alleen maar kunt roepen dat je ergens "tegen" bent, word je echt niet serieus genomen. Bijbels is het ook niet.
Ruud, Nieuwegein | 7-6-2010 16:48:54
Helemaal eens met privé.

De kerk is zo slap en politiek corrrect.
Laten wij christenen ons keren tegen de islam.
Laten we er onze mond over open doen.
Stem een ieder PVV.
Een Christen behoort tegen de islam te zijn!
Basta!
cokkie, zd-holland | 7-6-2010 16:44:25
Ik sluit geen compromie met de vijand.
God geeft wijsheid.
ik aai de vijand niet anders ben je je hele hand kwijt.

Ik stem als een Christen op PVV.

Ik voel me niet veilig in dit land door al die islamisering.

Nederlanders hebben te veel zitten aaien. die tijd waren de nederlanders blind bezig, zijn jullie nog steeds blind?

Open Your eyes.

Prive, Amsterdam | 7-6-2010 15:53:13
Waardering voor Lohuis' analyse. Hij is het in feite eens met Ronald Sorensen van Leefbaar Rotterdam, die heeft gezegd: "Christenen vliegen niet met vliegtuigen in torens."

Maar zijn analyse bevat foute theologie. Hoe kan een predikant zo in de war zijn.

Lees even mee:

"Wilders heeft mijns inziens een punt maar de manier waarop hij het probleem wil aanpakken is niet christelijk."

De regering kan uit christenen bestaan, maar de overheid is per definitie niet christelijk, niet klerikaal.

"Als Christenen moeten wij onze naaste liefhebben, ook onze islamitische naaste."

Als Lohuis kritiek heeft op sommige plannen die de PVV wil uitvoeren, dan kan daarover gepraat wroden. Maar niet vanuit een Bergrede-theologie. Zo van: je naaste liefhebben en de andere wang toekeren. Dat geldt niet voor de overheid. Gelukkig niet, want dat leidt tot anarchie.

"Wij moeten ons niet afkeren, maar ons voor hen inzetten. Wij moeten hen Christus brengen en voor hen bidden dat ze uit de greep van de islam zullen worden bevrijd."

Geheel eens! Een ernstige boodschap voor kerken en christenen. Waar zijn degenen die antwoorden op Gods roeping?

"Toch moeten politieke partijen en de media zich tegelijkertijd samen met Wilders zorgen maken om de islamisering van Europa én Israël steunen in het voorhoedegevecht dat zij strijden tegen de verdere verspreiding van de islam in Europa."

Ook eens. Maar het spoort niet erg met Lohuis kritiek op Wilders, en al helemaal niet met zijn negatief stemadvies. Laat de PVV het maar proberen! Internationale verdragen opzeggen, een lossere band met Europa, de grenzen sluiten voor kansloze immigranten, iedereen die binnen is een lesje in burgerschap geven, keiharde aanpak van draaideurcriminelen en straatterroristen, en bestrijding van de islam als gevaarlijke ideologie (uiteraard geniet de islam als geloof, godsdienstvrijheid).

Kortom, de overheid draagt het zwaard en stelt grenzen. Iedere partij die Romeinen 13:1-7 erkent en ernaar handelt, verdient mijn stem. In mijn shortlist voor 9 juni komt de PVV nadrukkelijk voor.

Graag uw huiswerk overdoen, dominee.


Dick Kraaij, Alphen aan den Rijn | 4-6-2010 0:09:06
Waarom als voorganger mensen een stemadvies geven?
Dit vind ik zeer aanmatigend.
Tegenwoordig is bijna iedereen wel in staat om via de media te vernemen welke partij bij hem/haar past.
Of dit nu als christen de SGP of de PVV wordt!
Christi, Nieuw | 3-6-2010 23:39:44
Interessant onderzoekje bij de EO: slechts 2% van de Joodse Nederlanders stemt Geert Wilders. Vele anderen vertrouwen hem niet gezien zijn vijandige houding jegens minderheden. "Wij zijn ook een minderheid".

Dit getuigt van aanzienlijk meer wijsheid dan wat ik van de PVV(-aanhang) meestal hoor.
Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 23:00:41
Nog even dit: Geert Wilders heeft, voor alle duidelijkheid, niets tegen buitenlanders. Dat kun je hem regelmatig horen zeggen, de opmerkzamen onder ons Hij heeft het altijd over het gevaar van de islam, Terecht. En ja, natuurlijk heeft hij het ook over islamtuig. Terècht zou ik zeggen. Pak hun hun Nederlandse paspoort af en zet ze het land uit!
Ze nemen ons gewoon wáár!

Verder is Nederland vol. Overal files en we zitten als ratten op elkaar! Dus die grenzen dichtgooien ìs zo'n slecht idee nog niet. Maar in de eerste plaats natuurlijk wel voor islamieten, met hun ideologie die haaks staat op wat wij gewend zijn en die daarmee wereld heerschappij beogen.
Was het Drees niet die dat destijds al zei?

Stem dus PVV!

cokkie, zd-holland | 3-6-2010 17:54:58
Die splintergroepering (Shas) is niet zo rechts, maar extreem-religieus.

Verder heb je wel gelijk, hoor. Het is in veel landen veel erger.
Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 17:49:02
@Jan Jaring, 3-6-2010 11:38:12

Kort maar krachtig Jan, maar dáár ben ik het 100% mee eens.
Zijn wij allemaal geen kromme stokken trouwens!
Geert Wilders is de ENIGE politicus die niet politiek correct loopt te leuteren.
Deed hij dat wel dan zou niemand luisteren!
Daarom waardeer ik zijn taalgebruik. Het werkt bevrijdend! Het is een verademing!
Doet me denken aan hoe Jezus tegen de farizeeërs sprak.
Dat waren ook bepaald geen zoete broodjes die hij bakte om de boel bij elkaar te houden, zoals Job Cohen doet.
Mensen als Geert Wilders zijn een zegen voor dit land. Amen!
cokkie, zd-holland | 3-6-2010 17:48:23
Ruud, het is fijn dat je zoveel belangstelling hebt voor joden maar moet je nou echt ieder topic volspammen met negatieve verhalen?

Okay, we zullen moeten toegeven dat die rechtse splintergroepering terreur uitoefent tegen mede-Christenen. Daarvoor worden ze op de vingers getikt door Israelische rechters en indien ze over de scheef gaan in de gevangenis gezet.

De vervolging (een zeer zwaar woord in Israelische context) van deze Christenen in Israel staat echter in geen verhouding tot de behandeling van Christenen in de rest van de Islamitische en Boeddhistische landen. Zelfs in Turkije waar momenteel weer kuddes Nederlanders naar toe zullen gaan zijn er aanslagen op Christenen en wordt Staats-terrorisme / Islamisme bedreven. Spreekt en uw mond zal opengaan beste Ruud.
Peter, Den Haag | 3-6-2010 16:20:33
Het is niet overal in Israel zo slecht, maar in sommige plaatsen zoals in Arad worden Messiaanse Joden dermate bestookt en getreiterd door de antichristelijke organisatie Yad Le'Achim dat je wel van Joodse terreur mag spreken. De Israelische regering met de ultra-orthodoxe minister Eli Yishai van Binnenlandse Zaken doet er helemaal niets aan en moedigt het juist aan. Van veroordeling is in dit geval dus geen sprake.
Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 15:53:51
Beste Peter, lees eerst even, het gaat bij zowel Christenen als Joden om incidenten (die vervolgens sterk worden veroordeeld). Niemand ontkent dat dus het heeft geen zin om er een hele verhandeling over te houden.
Peter, Den Haag | 3-6-2010 15:40:04
Hier voert Lohuis kennelijk een gevoelig punt aan. Ruud uit Nieuwegein heeft duidelijk aangegeven denk ik dat er wel degelijk Israëlisch terorisme bestaat en ook al bestond in het verleden: met name tijdens de herovering van Israël van Palestina om een Joodse staat te vestigen((Hagannah, Gamla, tijdens de strijd om de Golan hoogte, Lechi & Irgun) Alleen werden dit toen nog geen terroristen genoemd maar Onafhankelijkheidsstrijders en veel daden onder deze naam goed gepraat. Rest nog de vraag: is er ook Christelijk geweld? Lohuis heeft gelijk als hij geweld op het peroonlijke vlak bedoeld, maar collectief? Is het niet zo dat de meeste oorlogen godsdienst oorlogen zijn, denk aan de strijd in Ierland. Roeland uit Culmborg gaat nog verder terug in de geschiedenis. Natuurlijk moeten wij de Islamiet liefhebben, maar tegelijkertijd aantonen wat de Islam werkelijk is: niet alleen een politieke ideologie(dan zou zij ook de politieke weg moeten bewandelen, die van overleg)maar een organisatie die wereldwijd Christenen vervolgt vanwege hun geloof(India, Pakistan, Indonesië, Nigeria,enz.) Ik heb ooit namens Freedom of Faith een brief naar minister Verhagen gestuurd vanwege deze toestanden, nooit een antwoord terug gehad, maar hij was de eerste om de Israëlische aanval op de boten die op weg waren naar Gaza te veroordelen. Let wel: ik praat deze aktie niet goed, maar hoe én media, én de internatinale gemeenschap, met name mensen in Turkije hierop reageren is veelzeggend. Zijn dit hulpverleners in de ware zin van het woord zoals zij zich uitten?(Op de TV te zien!)
peter ledder, naarden (email) | 3-6-2010 15:30:52
Ik ben het met de slotconclusie van de schrijver eens, we moeten in gebed gaan. Als God niet voor ons strijd dan is de strijd bij voorbaad al verloren.
Alle oplossingen die ik in de reacties lees zijn mijns inzien kansloos omdat het menselijke bedenksel zijn.
IN CHRISTUS zijn we overwinnaar.
Gebed dus, zoals de schrijver al suggereerde. Desnoods de linkerwang toekeren.
Ewald de Boer, Wormer | 3-6-2010 15:22:20
Geert Wilders is door God gestuurd om kerkelijk Nederland wakker te schudden voor het gevaar van de Islam.
Want die kerk die waakzaam moet zijn en de goede strijd des geloofs moeten strijden, slaapt nog altijd als een os.
De wapenrusting uit Efeze 6 is niet voor niks gegeven om te strijden tegen de bolwerken van die afgodische maangod allah. De God van Abraham, Izak en Jacob duld geen andere god naast zich. Kijk maar de geschiedenis van het volk Israel, afgoderij werd altijd streng gestraft. De christenunie heeft het ook af laten weten in haar beleid. Men is alleen maar gebrand op pluche en podium plaatsen, helaas.
Er bestaan geen gematigde moslims alleen radicale moslims...gevoed door haat, dood en verderf!
Laten wij als kerk van Nederland opstaan in onze gebeden, vooral in deze tijd van de verkiezingen.
Kies nu heden wie je dienen zult...ik kies voor Yeshua Ha'Machsia Adonai! Shalom,
Everdina.
Everdina, Harderwijk | 3-6-2010 14:20:27
Wim, jij hebt het consequent over "de Arabieren" en veegt ze allemaal op een hoop alsof het een grote massa terreur is. Ik heb het consequent om die reden niet over "de Joden" en geef ook aan dat de orthodox-joodse terroristen die ik noemde geen geldige reden zijn om alle orthodoxe joden als terroristen af te schrijven. Ik ging in op de stelling van Oscar Lohuis dat Joods terrorisme vrijwel niet voorkomt. Dat er meer Arabisch dan Joods terrorisme is, klopt. Dat betekent nog niet dat de stelling van Oscar Lohuis correct is.
Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 13:55:54
Ruud, ik zeg dat ik het niet wil goedpraten. Net zoals in Israel waar men dat ook niet doet en de daders in de gevangenis zet (waar men ook thuishoort).

Daar tegenover hebben de arabieren heel wat uit te leggen als men pleintjes en straten vernoemt naar Islamitische terroristen. En in Libanon een terorristische kindermoordenaar als een held wordt onthaald en mensen hun kind naar hem vernoemen.
Peter, Den Haag | 3-6-2010 13:49:02
Is het nou echt zo dat je als christen altijd je andere wang moet toekeren? Natuurlijk niet. Je hoeft je alles over je heen te laten komen. Als christen mag je het evangelie brengen, maar als christen behoor je ook duidelijk tegen de islam in te gaan. De redenen zijn in dit artikel vermeld. Maar nu lees ik dat de islam wel heel gevaarlijk is, maar dat je toch vooral netjes moet blijven. Natuurlijk moet dat. Inderdaad laat Wilders in het vuur van de strijd wel eens een steekje vallen. Maar feit is dat Wilders momenteel de enige echte vriend van Israël is in ons land. Natuurlijk zijn sommige christelijke partijen dat ook wel, maar te weinig, ze zijn te timide. Bovendien is er niemand die enig idee heeft van de verbondsrelatie van God met Israël, en van de profetieën die nog in vervulling zullen gaan. En in feite hangen ze allemaal vervangingstheorieën aan. Dus een stemadvies tegen Wilders is m.i. zeker niet op zijn plaats. Een stemadvies voor deze of gene zou misschien nog beter kunnen, maar wie is dan de vriend van Israël??
Harry, Heerde | 3-6-2010 13:45:17
Goldstein: is een belachelijk argument. Is het vermoorden van Palestijnen dus daarom begrijpelijker? Zo redeneer je omgekeerd toch ook niet? Terreur is terreur.

Yigal Amir: Terreur is terreur, politiek of niet.

Asher Weizgan: zie Goldstein

Jack Teitel psychisch niet in orde? Geloof ik helemaal niets van. De man is prima bij de tijd en wist uitstekend wat hij deed. Het komt wel vaker voor in Israel dat Palestijnse moordenaars als terroristen worden neergezet en Joodse moordenaars zijn psychisch gestoord. Jaja.



Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 13:41:17
Ruud, ik wil die spaarzame momenten van joods terrorisme / Israelisch terrorisme die jij noemt niet goedpraten (spaarzaam omdat het afgelopen weekend meer slachtoffers zijn gevallen van bijvoorbeeld Islamitisch terrorisme dan in de hele geschiedenis van Israel) maar er is toch wel wat in te brengen op de voorbeelden die jij noemt:
- de aanslag van Goldstein vond plaats op de plek waar in 1929 67 joden zijn omgekomen door arabisch terrorisme en waar synagoges zijn vernield.
- de aanslag op de premier is politiek
- Asher Weisgan: dit vond plaats in een tijd waarin vele aanslagen op joods OV plaatsvonden. Weisgan was buschaffeur en heeft in de gevangenis zelfmoord gepleegd.
- Jack Teitel: ondanks dat de man psychisch niet in orde is is hij verantwoordelijk voor zijn daden en mag hij boeten in een Israelische cel.

Je verhaal dat ze nog in leven zijn klopt dus van geen kanten. En in plaats dat er pleintjes naar deze mensen vernoemd worden (zoals in door de arabieren bezet Gaza) dient men een straf in de gevangenis uit te zitten.

Had je nog meer voorbeelden?
Peter, Den Haag | 3-6-2010 13:29:19
Joods terrorisme bestaat wel degelijk, met name in Israel en wel op grotere schaal dan Oscar Lohuis kennelijk denkt. Ga het de Messiaanse Joden en de Arabieren maar vragen.

Baruch Goldstein vermoordde 30 moslims in Hebron, Yigal Amir vermoordde Israels premier Yitzhak Rabin, Eden Nathan Zada vermoordde 4 Arabieren in een bus in Shfaram, Asher Weizgan vermoordde 4 Palestijnen in Shilo en Jack Taytel vermoordde enkele Palestijnen en liet een in een doos chocolade verpakte bom ontploffen in het huis van een Messiaans-Joodse familie in Ariel zijn enkele voorbeelden.

Alle hier vermelde personen die nog in leven zijn zijn tot op de dag van vandaag trots op hun heldendaad en verwachten rijk beloond te worden door hun god. Allen waren of zijn orthodox-joods.

Uiteraard is dit beslist geen geldige reden om alle orthodoxe joden dan maar als terroristen af te schrijven, maar dat geldt dan natuurlijk ook voor orthodoxe moslims.
Ruud, Nieuwegein | 3-6-2010 13:01:12
Van de islam kan gezegd worden, dat ze met militair geweld verspreid werd, maar hetzelfde geldt ook voor het christendom in dezelfde periode (grofweg van 500-1500 jaar na Christus).
Natuurlijk is het mogelijk dat de westerse cultuur onder invloed van de islam verandert, zoals ze ook veranderd is door de opkomst van het protestantisme en later door de Verlichting. Dat kun je betreuren, maar of je je nou daartegen te weer moet stellen....? Is het onze taak of ligt het binnen onze mogelijkheden om de verandering van de cultuur tegen te gaan? Die zal hoe dan ook veranderen, ook als de islamitische invloed zou verdwijnen.
De eerste christenen waren ook niet vrij om te geloven en te zeggen wat ze wilden, maar ze hebben daar niet haatdragend op gereageerd. Onze opdracht en verantwoordelijkheid blijven onveranderd: onze naaste liefhebben en Christus bekend maken, gelegen of ongelegen.
roeland, culemborg | 3-6-2010 11:49:11
Beste man,
Wilders zegt dingen, waar mensen zich aan kunnen storen,
maar hij zegt wat, waar de anderen over zwijgen.
Dat is van belang.
Onze God kan met een kromme stok rechtslaan.
Denk daar goed aan.
Shalom! Jan Jaring
Jan Jaring, Haarlem (email) | 3-6-2010 11:38:12
Plaats een reactie:

"Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn." (1 Kor. 14:26b)

Naam:
Woonplaats:
Email: E-mail weergeven
Bericht:
  • De reactie moet betrekking op de inhoud van het bericht en iets wezenlijks toevoegen aan een eventuele discussie hierover.
  • Benader elkaar - en de inhoud van het artikel - op een respectvolle manier.
  • Reageer niet alleen met lange, gekopieerde teksten.
  • Gebruik geen kwetsende teksten, scheldwoorden of andere grove taal.
  • Het gebruik van Bijbelteksten is toegestaan, gebruik deze echter niet 'te pas en te onpas'.
  • De redactie behoudt zich het recht voor in te grijpen in discussies of reacties te verwijderen.
  • Lange reacties worden verwijderd.
  • Schrijf woorden niet in hoofdletters.

Gerelateerde artikelenmeer »

Recente lezersbijdragenmeer »

Meest gelezen gisteren

Meest gelezen afgelopen week

Meest gelezen afgelopen maand

Overig nieuwsmeer »

Poll