Wat gebeurt er met je als je wordt vervuld met de Heilige Geest?

God28 februari 2019
vervuld

De vervulling met de Heilige Geest: voor sommige mensen een angstaanjagende gedachte. Voor anderen is het iets ongrijpbaars. Daar zou evangelist David de Vos het vroeger wel mee eens zijn geweest. Maar nu weet hij: “Het is de mooiste en meest verrijkende ervaring die je ooit kunt wensen in je leven.”

We spreken vaak over God de Vader en Jezus de Zoon… en o ja, de Heilige Geest. Hij komt pas als derde in het rijtje aan bod, maar Hij is echt niet minder belangrijk. De Bijbel spreekt over God als een drie-eenheid. Vader, Zoon en Geest zijn alle drie evenveel God en even belangrijk, maar ze hebben ieder een andere taak. De Heilige Geest is geen vage superkracht, maar de persoonlijkheid van God die tot uiting komt. Maar wat gebeurt er dan met je als je wordt vervuld met de Heilige Geest?

Krachtcentrale
Vanaf het begin van de schepping zien we hoe de Heilige Geest Gods bedoelingen uitwerkt. In Genesis 1 staat dat de aarde eerst woest en doods was en dat er duisternis lag over de oervloed, maar Gods Geest zweefde over het water. Toen zei God: ‘Er moet licht komen’ en het lijkt wel of Gods Geest erop wachtte tot God die woorden zou spreken, zodat Hij kon volbrengen wat de Vader zei. Hij is de grote krachtcentrale achter alles wat God zegt. God de Vader spreekt en de Geest bewerkt het. Hij creëert dingen vanuit het niets. Dat doet Hij in de schepping, maar ook in jouw leven. In het Oude Testament greep Gods Geest mensen soms aan met zijn kracht en tilde Hij hen boven henzelf uit.

Hij voegde een goddelijk element toe aan hun talenten en competenties. Daardoor versloegen kleine jongens reuzen, werden mensen van wie je het nooit zou verwachten koning en konden anderen ineens profeteren. Was dat te danken aan hun godsvrucht? Nee! Het was de Geest van God die hen aangreep. In het Oude Testament waren dat korte momenten, maar in het Nieuwe Testament kwam Gods Geest in mensen wonen en nu gaat Hij nooit meer weg. In het Oude

Testament zien we de kracht van Gods Geest aan het werk, maar in het Nieuwe Testament wordt Hij bovendien geïntroduceerd als persoonlijkheid.

Als je de levens bestudeert van geloofshelden die een verschil hebben gemaakt in de wereld, zie je dat zij een hechte relatie hadden met de Heilige Geest. Ze waren zich bewust van zijn persoon en betrokkenheid. In het Oude Testament was Gods Geest exclusief beschikbaar voor een kleine elite, maar door de komst van Jezus is Gods Geest voor ons allemaal beschikbaar. Wat een geweldig nieuws!

De profeet Joël kondigde het al aan: in de laatste dagen zou God zijn Geest uitstorten op alle mensen. Jongens, meiden, mannen, vrouwen, arm, rijk… Het meest onbegrijpelijke gebeurde: de God die zo heilig en onbereikbaar was dat Hij zich in de tempel achter een gordijn moest verschuilen, kwam in gewone mensen wonen!

Goed genoeg zijn
In de tijd van Salomo probeerden de mensen een plek te bouwen die goed genoeg zou zijn voor God, maar toen Gods heerlijkheid neerdaalde in de tempel vielen de priesters plat op hun gezicht vanwege Gods aanwezigheid. Geen tempel kon ooit plaats bieden aan God. Hoe hadden we ooit kunnen vermoeden dat God nooit een gebouw voor ogen had, maar dat Hij mensen als dragers van zijn tegenwoordigheid had gekozen? De heerlijkheid die tientallen priesters niet aankonden wil in jou en mij wonen!

Stel je voor dat koning Willem-Alexander vandaag bij jou zou binnen wandelen. Zou je hem dan begroeten? Zou je hem bedanken dat hij de tijd neemt om bij je langs te komen of zou je hem negeren? Zo is het ook met de Heilige Geest. Hij is altijd bij je, maar ben je ook opmerkzaam voor zijn aanwezigheid? Jezus beloofde dat Gods Geest in zijn plaats zou komen (Johannes 14) en zei: ‘Het is beter dat Ik wegga en de Heilige Geest komt.’ Misschien denk je: hoe kan dat nou beter zijn? Omdat de Heilige Geest op alle plekken tegelijk kan zijn! Toen Jezus nog op aarde was, kon Hij dat niet, maar Gods Geest wordt niet beperkt door tijd of ruimte. Hij kan bij iedereen tegelijk zijn. De Heilige Geest is bij mij op kantoor nu ik dit schrijf, maar Hij is ook bij jou in de woonkamer of in de bus als je dit leest.

Levende relatie
Als je wordt vervuld met de Heilige Geest ontvang je een levende relatie met God en grotere vrijmoedigheid dan ooit tevoren. God gaat je dan leiden in je leven, niet alleen van buitenaf door zijn Woord, maar ook van binnenuit door zijn Geest. Gods Geest hecht zich aan onze geest en verzekert ons er bijvoorbeeld van dat wij Gods kinderen zijn (Romeinen 8:16). De Geest van God tilt mensen boven zichzelf uit en maakt hen vrijmoedig om te getuigen van Jezus. Dat zie je bijvoorbeeld in het leven van de apostel Paulus. Nadat Paulus tot bekering kwam, werd er voor hem gebeden door Ananias. Op dat moment werd hij genezen van zijn blindheid en vervuld met de Heilige Geest (Handelingen 9:17). Daardoor was Paulus in staat om de enorme taak te vervullen die God voor hem had voorbereid.

Jezus zei dat de Heilige Geest stromen van levend water uit je binnenste laat opborrelen. Je wordt van binnenuit aangespoord om dingen van God te gaan doen en geloven. Wat een geweldig wonder als Gods Geest in je binnenste komt!

Praatmee

Beluister onze podcast

#328 Jeffrey & Andries Knevel over pro-Palestijnen, ds. M. Klaassen en de scheppingsorde
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Shutterstock - Inzet: Miquela Neyda
Nieuws

Miquela kwam in een blijf-van-mijn-lijfhuis terecht: "De ruzies thuis liepen hoog op"

Ze maakt absoluut geen verslagen indruk. Toch zijn bij Miquela Neyda (37) twee kinderen uit huis geplaatst en mag ze hen slechts een keer per week bezoeken. “Ik hoop dat christelijk Nederland deze groep gaat zíen en vertegenwoordigen. Als ik mijn ver

Europees Parlement
Nieuws

Europese verkiezingen: SGP en CU dreigen uit Brussel te verdwijnen

SGP en ChristenUnie betalen de ultieme prijs voor het feit dat de partijen niet meer met een gezamenlijke lijst meedoen aan de Europese verkiezingen. Dat is althans de conclusie die getrokken kan worden op basis van de laatste peilingen. Beide partij

Maurits Amoreus
Video

Maurits Amoreus deelt gebedsoproep voor meer arbeiders: "De velden zijn wit om te oogsten"

"De oogst is groot, maar de arbeiders gering. Jezus zegt daarom: ‘Bid tot de Eigenaar van de oogst om meer arbeiders.’ Dat is de opdracht die Jezus ons geeft", aan het woord is interkerkelijk spreker Maurits Amoreus. In onderstaande video van IZB roe

leiderschap
Verdieping

De Bijbel is het beste managementboek dat ooit is geschreven

Wat is nou echt goed leiderschap? En wat is dat anno 2024? De recente managementliteratuur laat doorschemeren wat hierover mijns inziens duidelijk in de Bijbel staat. In de wetenschappelijke publicaties staat het wat omfloerst, maar in de Bijbel staa

Ds. P. den Ouden
Video

HHK-predikant legt uit dat bekering niets anders is dan je omkeren

"Bekering betekent heel eenvoudig dat je je omkeert. Zoals die verloren zoon bijvoorbeeld. Eerst liep hij steeds verder bij zijn vader vandaan, maar er kwam een moment dat hij zich omkeerde. Toen ging hij niet langer bij zijn vader vandaan, maar brac

ds. M. (Marijn) Krooneman
Video

Hoe getuig je van Jezus aan mensen die God niet zoeken? Ds. Krooneman antwoordt

Wil je getuigen van Jezus aan mensen die God niet zoeken? Begin met gebed en wees ontspannen, zo spoort ds. M. (Marijn) Krooneman ons aan. Denk aan Paulus in Handelingen 17, hij zocht aanknopingspunten die voor handen waren. Mensen hebben volgens de

feest van de Ongezuurde Broden
Video

Wat zegt de Bijbel over het feest van de Ongezuurde Broden? Christian Stier vertelt

Het feest van de Ongezuurde Broden. Zeven dagen lang at het Joodse volk ongedesemd brood, want er was geen tijd om het te laten rijzen. Ze moesten startklaar zitten om Egypte te verlaten. Wat zegt de Bijbel over dit feest en over het zuurdesem? Waar

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 41

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Meerartikelen

ds. C. G. Vreugdenhil
Nieuws

Terugkijken: ds. C. G. Vreugdenhil beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. C. G. Vreugdenhil te gast om te spreken over het thema 'Wie wil, die kome'. De emeritus-predikant uit de Gereformeerde Gemeenten is al

SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen
Video

SGP-Europarlementariër blijkt verborgen talent te hebben en verzorgt prachtige orgelsolo in Kampen

Wie denkt dat SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen alleen debatten kan voeren en wetsvoorstellen kan indienen, komt bedrogen uit. De politicus blijkt namelijk over een nog een talent te beschikken: orgelspelen. Dat Ruissen over orgeltalent beschik

Maria Korpershoek
Boekfragment

In sommige kerken is menselijke theologie gaan heersen over de Bijbel

Ieder mens heeft zo zijn eigen bril. Deze wordt bepaald door opvoeding, persoonlijkheid en/of kerkelijke cultuur. Ik heb die bril op de Bijbel geplakt, omdat mijn predikant tegen me zei dat ik de juiste bril tot het verstaan van de Schrift miste. ‘Je

Netwerkdiner
Nieuws

Netwerkdiner over intercultureel kerk zijn

Droom je ook van een kerk waarin mensen uit allerlei verschillende culturen zich thuis voelen? Of zet je je nu al in voor een kerk waarin verbinding is tussen mensen met en zonder migratieachtergrond? Dan word je uitgenodigd voor een multicultureel n

THDV
Nieuws

'(Wat) eten we vandaag?': THDV spaart voor maaltijden daklozeninloop

"Wat eten we vandaag?" is voor de meesten van ons een hele normale vraag. Voor veel van onze dakloze medemensen is het echter niet de vraag wát ze gaan eten, maar óf ze vandaag wel iets te eten zullen krijgen. Doe dit voorjaar mee met de spaaractie v

Willem Lingeman
Video

De uitzonderingsregel uit Mattheüs 19 en hertrouwen (I)

'Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.' Dit negende vers uit Mattheüs 19 wordt ook wel de uitzonderingsregel genoemd. In een serie van twee v

Araya
Nieuws

Eritrese predikant sterft in gevangenis na jarenlange celstraf

Dominee Girmay Araya, een van de oprichters van de Volle Evangelie Kerk in Eritrea, is in de gevangenis overleden. Daar werd hij al 2,5 jaar vastgehouden vanwege zijn geloof. Dat meldt Open Doors.  Dominee Girmay Araya, een van de oprichters van de V

Ds. W. A. Zondag
Video

GerGem-predikant merkt op dat de oude mens in ons een kruisdood moet ondergaan

"We moeten de oude mens een kruisdood laten ondergaan. De oude mens moet gekruisigd, gedood en uiteindelijk begraven worden. Ja, dat er niets meer van die oude mens overblijft", aldus ds. W. A. Zondag. De GerGem-predikant uit Dordrecht preekte onlang

Bidden
Nieuws

Amerikaanse stad verbiedt kapelaans om te bidden in Jezus' naam, organisatie stuurt klachtenbrief

Een stad in Californië wordt ervan beschuldigd twee kapelaans onterecht te hebben bevolen te stoppen met bidden in de naam van Jezus Christus. Dat meldt The Christian Post. Volgens een betrokken juridische organisatie, die een brief naar het stadsbes

seksualiteit
Dagelijks leven

Seks voor het huwelijk: Refoweb-vragensteller deelt worsteling

'Ik heb bijna een jaar een relatie met een jongen die de Heere dient. Hij heeft de meeste jaren van zijn leven zonder God geleefd. Hij leefde een zondig bestaan. Voordat we een relatie aan gingen vertelde hij mij dat hij seks heeft gehad met een vori

Pro-Israël demonstranten
Nieuws

Ierse en Noorse christenen wijzen erkenning Palestijnse staat door hun regeringen af

Nadat deze week bekend werd dat de regeringen van Spanje, Ierland en Noorwegen een Palestijnse staat erkenden, hebben christenen in Ierland en Noorwegen kritiek geuit op de beslissingen van hun regeringen. Dat meldt All Israel News. Volgens deze chri

Anja Haga
Nieuws

CU-Europarlementariër verrast door waarschuwingsbrief Turkse president Erdoğan

Op de deurmat van het kantoor in Brussel vond Europarlementariër Anja Haga van de ChristenUnie een donkergele envelop. Afzender Turkije. In de envelop een brief van de Turkse ambassadeur en een brief van president Erdoğan. Of ze het alsjeblieft niet